3+1 tipp piackutatás készítésére

Ha vállalkozásba kezdesz, akkor pénzt szeretnél termelni, ezért nagyon fontos, hogy világosan lásd életképes-e az ötleted. Ugyanis, a pénztermeléshez kell, hogy legyenek olyan emberek, akiknek szüksége van a termékedre és hajlandóak az általad szabott áron meg is vásárolni azt! Ugyanis enélkül a vállalkozásod a pénzedet csak vinni fogja és nem hozni!

Soha csinálj egy ötletből úgy vállalkozást, terméket vagy szolgáltatást, hogy a piacot nem mérted fel, hogy nem tudod, hogy van-e valós igény a termékedre! Hiszen hiába gondolod azt, hogy ez egy óriási ötlet, ha senkinek nincsen rá szüksége vagy éppen van rá szükség, de csak olyan áron tudod előállítani, amit nem fizet meg érte senki!

makgubo_piackutatas

A helyzet persze sohasem fekete vagy fehér. A piackutatás sokszor arra is jó, hogy módosíts az elképzeléseiden, hogy a Te ötleted és a piac igénye, szükséglete találkozzon. Ha sikerül ezt a közös halmazt megtalálnod, akkor és csak akkor van esély arra, hogy sikeres vállalkozást tudj építeni az ötletedből, termékedből!

Mit is nevezünk piackutatásnak?

A hivatalos definíció a piackutatást egy olyan közgazdaságtani vizsgálatnak nevezi, ami egy üzleti cél érdekében jön létre. A vizsgálat maga két részből áll: az adatok gyűjtéséből és elemzéséből.

Jelen esetben a piackutatás az üzleti ötlet megvalósíthatóságáról szól, arról, hogy van-e fizetőképes kereslet az általad kitalált termékre. Azonban ilyen jellegű kutatásokat a vállalkozás működése során több alkalommal is végezhetsz. Íme néhány példa, mikor érdemes:

  • új termék bevezetése
  • változások előtt (pl. arculat megújítása)
  • nyitás új célcsoportok felé
  • területi terjeszkedés
  • profilváltás

A piackutatásnak számos módja van. Onnantól kezdve, hogy elolvasol iparági kutatásokat egészen odáig, hogy nagy piackutató cégektől megrendelsz profi, személyre szabott kutatást. Természetesen ezek nem mindegyike alkalmazható a Te cégedre, anyagi vagy egyéb okok miatt. Most megmutatom Neked azt a 3+1 piackutatási módszert, amit vállalkozást indító iparművészek és kézművesek a leggyakrabban és a legnagyobb sikerrel használnak!

1. Kérdőív

Mind a hírlevélküldő szoftverek nagy részének, mind a googlenak vannak olyan, ingyenes szolgáltatásai, amivel remek kérdőívet tudsz összeállítani! Meg tudod kérdezni a leendő és meglévő vásárlóidat a demográfiai adataikról, vásárlói motivációjukról, sőt a saját termékedről is tudsz véleményt kérni. Állíts össze egy 10-15 kérdésből álló kérdőívet és oszd meg a lehető legtöbb helyen. A kitöltést motiválhatod valamilyen kedvezménnyel illetve nyereménnyel!

2. Facebook

Ha van Facebook rajongói oldalad és van már néhány száz követőd, akkor itt is tudsz kérdezni, a Facebook Poll alkalmazás segítségével! A kérdéseket a kérdőívnél leírtak alapján állítsd össze!

Azonban tájékozódásnak használhatod magát a rajongói oldaladat is! Melyik terméket likolták többen? Melyik blogbejegyzésre kattintott a legtöbb ember? Mit osztottak meg a barátaikkal? Ezek mind nagyon fontos információk!

Olyat is csinálhatsz, hogy két terméket teszel fel egy fotóra és megkérdezed, melyik tetszik jobban!

3. Blog

A blog egy remek közvélemény és piackutató eszköz és a legfontosabb kommunikációs csatornád! Itt figyeld a statisztikákat! (Ha még nincsen, mindenképpen telepítsd fel rá a Google Analyticset!) Nézd meg mely blogbejegyzéseket olvasták a legtöbben, ezekből melyik szól a Te termékedről és mely termékeidről! A blogod (… és ha van webáruházad) statisztikáiban nagyon sok adat van. Innen is tudsz adatokat nyerni, akár demográfia információkra vagy kíváncsi, akár a területi eloszlásra, de még azt is megtalálod, hogy melyik napszakban nézik többen a weboldaladat. Használd fel az itt található adatokat a piackutatásodban!

Hozzászólások: ha beszélgetést kezdeményezel a blogbejegyzéseddel, ha kérdezel, akkor az olvasók válaszolni fognak és elmondják a véleményüket. A statisztikákon felül érdemes erre is odafigyelned! Ha írnak, válaszolnak a kérdéseidre, ne felejts el reagálni rá és egy hosszabb rövidebb kommentben megköszönni azt!

+1 Vásárok

Ez a kedvenc piackutatási módszerem! Igaz, ebből nem mértani pontosságú kimutatásokat tudsz készíteni, mégis nagyon hasznosnak tartom. Ha online vállalkozol, akkor ez az egyetlen olyan felület, ahol valójában találkozol a vásárlóiddal, potenciális vásárlóiddal. Azt ajánlom beszélgess velük! Ha valaki vásárol vagy visszatérő vásárló, akkor kérdezd meg mit szeret a termékeidben. Lehet, hogy a termékeid pont olyan tulajdonságaira hívja fel a figyelmet, amit eddig nem is kommunikáltál, közben nagyon fontos lenne. Közben arra is figyelj, kik vásárolnak Tőled! Mennyi idősek? Nők vagy férfiak? Miért vásárolnak Tőled? Mikor és hogyan használják a Te terméked? Mit szeretnek benne?

A nézelődőktől, potenciális vásárlóktól is sok információt tudsz beszerezni! Sokszor egy arckifejezés egy mosoly vagy éppen egy fintor is sokat elárul. Add a kezükbe a terméket, és kérdezd meg a véleményüket! Ezek az információk sokat segítenek majd új termékek fejlesztésében. Nekem a vállalkozásom kezdeti időszakában nem volt kék és rózsaszín ékszerem, mert én magam kevésbé kedvelem ezeket a színeket, de ezt a vásárlók elmesélték, kérdezték, hiányolták. Ennek hatására terveztem ilyen színben is ékszereket!

A nem vásárlók között az is előfordul, hogy olyan dolgot kifogásolnak, ami már meg is van a termékben és a szolgáltatásban, csak nem tudnak róla! Ilyenkor tudni fogod, hogy a kommunikációdban a következő időszakban mit kell kiemelni!

Te hogyan kutattad eddig a piacodat? Még sosem csináltál piackutatást, mit fogsz a fentiekből felhasználni?

 

 

 

hozzászólások

Kérdésed, véleményed van a leckével kapcsolatban? Írd meg nekünk!

3 válasz

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

kurzusok

Ki beszél itt?

2007-ben egy cipősdoboznyi üveggel és egy öreg üvegvágóval, 3 kisgyerek mellett kezdtem  alkotó vállalkozásba. Később elvégeztem az Edutus Online Marketing Szakát és az ékszereimet kizárólag online értékesítem.

A misszióm, hogy iparművész, kézműves és alkotó nőknek megmutassam, hogyan menedzseljék Önmagukat, vállalkozásukat és érjenek el anyagi sikereket, az alkotói szabadság megőrzése mellett.

RÓLUNK MONDTÁk