5 tipp vásári arculat kialakításához

Amikor én felnőttem ritkaságszámba mentek a kézműves vásárok és a design vásárok fogalmát még meg sem alkották, csak a hanyatlófélben lévő falusi búcsúk próbáltak meg még életben maradni. Akkoriban valóban nagy szám volt augusztus 20.-án a Várban a mesterségek ünnepe és Kapolcs elindulása is új színt hozott a vásárok életébe.

Manapság a vásárok tekintetében a Gombóc Artúr effektus lépet be: van kézműves vásár, iparművész vásár, design vásár, iskolai vásár, rendezvény mellé szervezett vásár, jótékonysági vásár, karácsonyi vásár és csak úgy vásár. Ennek előnye és hátránya is van! A fogyasztók szempontjából, a nagy számú vásárok miatt már nem olyan vonzó ez a fajta értékesítés, így nem kapnak minden lehetőség után, hanem válogatnak az igényeinek megfelelően! Éppen ez az előny is, hiszen a rengeteg vásár közül minden alkotó ki tudja választani, hogy az ő célcsoportja mely helyeken van jelen és tudatosan azokra a vásárokra tud menni. Nem az az elsődleges szempont, hogy az ismerős hol árult jól, hol volt nagy forgalma, hanem az, hogy a Te célcsoportod hova jár!

Példa: Lovasíjász fesztivál vásárjára nem megyünk design termékekkel és a WAMP-ra sem megyünk felső-tiszavidéki keresztszemes darázsmintás konyharuhát árulni, sőt a romkocsmában sem biztos, hogy a trendi babaruhák fognak a legjobban menni!

panyizsuzsi 1.2
panyizsuzsi 1.2 – első standommal, már felfelé terjeszkedve

Vásárban értékesíteni, nem annyit jelent, hogy kipakolom a termékeimet egy asztalra és jönnek a vásárlók! Ez 20 évvel ezelőtt még működött, de ma már nem! Vásározni kőkemény munka, aminek megannyi része van, a vásár kiválasztásától, a termék és marketing előkészületeken át egészen addig, hogy aznap reggel naptejet, lámpát vagy éppen kesztyűt kell magaddal vinned, majd a vásár után a műhelyedben kipakolás, a hírlevél listád frissítése és a vásáron rendelt egyedi rendelések legyártása következik! Az egész egy örök körforgás, hiszen mire mindennel elkészülsz, már kezdheted is a készülődést a következő vásárra.

Ugyanakkor a vásárok véleményem szerint, remek lehetőséget biztosítanak egy kezdő vállalkozós számára. Hiszen, Te, akinek a termékeit eddig kizárólag ismerősök és barátok vásároltak, most odaállhatsz teljes életnagyságban a piac elé és megmérettethetsz. Az első vásár előtt nem csoda, hogy mindenkiben van egy kis feszültség. Mit fog rólam mondani, gondolni a látogató közönség!?

Valóban, rengeteg visszajelzést fogsz kapni, jót és rosszat, kedveset és kevésbé szépeket, mosolyokat és fintorokat, termékötleteket és azt is hallani fogod, hogy ezt mi is meg tudjuk otthon csinálni. Ez mind a dolog része! Gondolkozz el mindegyiken, szelektálj és döntsd el, mi az a kritika, ami jogos, ami előre visz és amit meg tudsz valósítani! Aztán állj neki és valósítsd meg!

display in detail
termékek csoportosítva és kínálókra vagy stílusban illeszkedő kosarakba helyezve

Most a vásári értékesítés egyik legfontosabb alkotóeleméről, a vásári stand kialakításáról fogok Nektek írni.

Egységes stílus
Találj ki, egy, a termékidhez illő stílust vagy tematikát és ezt tudatosan vidd végig a vásári arculatodon és a standod összes kiegészítőjén. Figyelj oda, hogy az anyagok, színek, stílus egységes legyen. Ezt egészítsd ki néhány design elemmel: tárolókkal, állványokkal, kisebb asztalon elhelyezhető displayekkel. Gondolj úgy az egésze, mintha most költöznél egy új lakásba, legyél a saját standod lakberendezője és varázsolj oda egy mikrokörnyezetet, amiben minden arról szól, hogy a termékeidet kiemelje és eladja

Ne felejtkezz el a kiegészítőkről sem, mint az esti vagy rosszul megvilágított helyeken a lámpa, nyári kültéri vásárokon a napernyő és hasonlók! Íme néhány példa:

  • természetes kozmetikumok: természetes anyagok, kosarak, antik mosdótál, néhány fürdőszobai kellék
  • minőségi selyem kendők: füfggőlegesebe emelt vállfák, akasztók, gyöngysor, a minőséget, stílist kiemelendő
  • ékszerek: stílusban illeszkedő ékszerállványok, kínálók, nemesfémek esetében fekete hárttér, asztalon elhelyezett tükör
  • ruhák: különleges szabásvonalak részletek egy kirakati babán megmutatva sokkal hatékonyabb

A kevesebb néha több!
Egy vásáron minden vállalkozónak nehéz dolga van, különösen, ha igényes, kézzel készült terméket árul., ugyanis, fontos, hogy esztétikusan helyezze el az astalon vagy a standján a termékeit. Természetesen  nem lehet teljesen minimál designra lecsupaszítani az asztal designját és a közepén végtelenül stílusosan 3 darab terméket elhelyezni, hiszen akkor a vásárlók azt fogják gondolni, hogy „ez csak ennyi”! Azonban az sem egy üdvözítő megoldás, ha az asztalod roskadozik a termékektől és minden egymás hegyén-hátán van, mint egy cukorkás standon! Egy vásáron minden centi számít, de mégis meg kell találni az egyensúlyt. Íme néhány ötlet:

  • termékeidet rendezd kollekciókba
  • ha túl sok termékvariációd van színben, méretben, akkor ne rakjál mindent az asztalra, csak a legjellemzőbbeket és szóban jelezd a vásárlók felé, hogy mennyi minden van még nálad
  • textil termékek esetében tartsd őket az asztalon összehajtva és minden típusból egyet-egyet jeleníts meg teljes valóságában
  • apró, olcsóbb terméket kínálóban helyett el (ez lehet egy doboz, kosár, ami arculatában a standodkoz illeszkedik
panyizsuzsi 2.0
apró, olcsóbb terméket kínálóban helyett el (ez lehet egy doboz, kosár, ami arculatában a standodkoz illeszkedik

Terjeszkedj felfelé
Ha a fenti öltetek nem adtak elég teret a termékeidnek akkor felfele is indulhatsz! DE! Ne csak ekkor használd ezt a trükköt, elmondom miért. Gondolj bele, Te vagy a vásárló, mész végig a vásár forgatagában, tömeg, két oldalt asztalok, előtte emberek. Nem látod pontosan, mi is van az asztalon és továbbmész és itt jön a lényeg…

…ha egy asztalon valamiféle függőleges elem is van, azt messzebbről észreveszed, még az előtte áll emberek sem takarhatják el! Egy asztal, ami kiemelkedik a többi közül! Mindemellett ne feledkezz meg arról sem, hogy ezt a displayt, kínálót szállítanod is kell, többféle mérető asztalra fogod rátenni és megannyi környezeti hatásnak lesz kitéve, mint például az időjárás!

A függőleges elemek egy vásáron minidig feltűnőek és odavonzzák a tekintetet. Ezt a lehetőséget akár szükséged van, hogy felfelé terjeszkedj, akár nincs nem szabad kihagyni! Íme néhány ötlet:

  • textillel letakart dobozok
  • keskeny polc megfelelően rögzítve, hogy ne boruljon fel, miközben válogatnak vagy ha jön egy erősebb szellő
  • keretek, amire fel tudsz akasztani dolgokat
  • függőleges display építése

Építs márkát vizuálisan!
A vásár egy különleges hely, ha éppen turista övezetben vagy, akkor lehet, hogy a vásárlóddal az életben többet nem találkozol, de ez a dolog azért nem csak ezen múlik! Ne csak a termékedet add el, hanem a márkádat is! találj ki olyan elemeket, aminek segítségével a márkád, a logód megmarad a vásárló fejében. Így ha elkezdi használni és megszereti a termékeidet, akkor meg tud keresni, tud rendelni újra, ha elfogy vagy ha azt valakinek ajándékba szeretné adni.

Íme néhány ötlet, hogyan tudod a logódat megjeleníteni a vásáron:

  • termékek csomagolásán
  • névjegy vagy szórólap
  • az asztalodon elhelyezett, a logodat megjelenítő tábla
  • buszmegálló tábla
  • rollup

Alakíts ki biztonságos hátországot!
Eddig a standnak arról az oldaláról beszéltünk, amit a vásárló lát, de mi van a másik oldalon! Te, aki dolgozol! Gondold át milyen munkafolyamatokra és ehhez mennyi helyre van szükséged! Tervezd meg a munkaterületedet:

  • terméktárolás
  • nyugtaírás
  • csomagolás
  • pénz tárolása
  • egyedi megrendelés felvétele (mibe, hogyan hol fogod írni?)

Mint vállalkozónak itt leginkább a pénzt szeretném kiemelni. Előfordul, hogy a vásárt olyanok látogatják, akik nem a termékedet, hanem inkább a pénzedet szeretnék. Találd ki, hol és hogyan fogod a pénzt tárolni! Pénzkazetta? Kötény? Hasi-tasi? Apropó, melyik is illik legjobban a vállalkozásodhoz?

A nagyobb címleteket mindig külön kezeld, az apró legyen maximum elől, azaz bontsd meg a kasszát és legjobban a nagy címletekre vigyázz!

vasari-ebookA vásározásról, mint témáról akár egy egész blogbejegyzés sorozatot lehet írni. (Szeretnétek?) Most a vásári arculatodról és a termékeid vásáron való megjelenítéséről írtam Neked, de kérlek tedd fel a számodra fontos kérdéseket a hozzászólásokban vagy írd meg miről szeretnél vásár témában olvasni a jövőben!

Érdekesnek találtad a blogbejegyzést? Iratkozz fel hírlevélre és töltsd le az ÚTMUTATÓ VÁSÁRI KASSZASIKERHEZ, avagy 25 tipp, hogy megduplázd a bevételeidet a standon iparművészeknek és kézműveseknek  című 30 ldalas ebookot, ami az saját, magyar piacon szerzett tapasztalataimon alapulnak!

Ebben az anyagban 25 tanácsot adok Neked, ami megmutatja, hogyan készülj fel, jelenj meg, építs kapcsolatot és értékesíts vásárokon. Mindezt azért, hogy megduplázd a bevételeidet egy-egy vársáron. Így a vállalkozásodból mielőbb annyi bevételt tudsz termelni, amiből kényelmesen megélsz! Mindezt INGYEN…


*
 email:

*
 vezetéknév:

*
 keresztnév:
 

* adatvedelem:

hozzászólások

Kérdésed, véleményed van a leckével kapcsolatban? Írd meg nekünk!

2 válasz

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

kurzusok

Ki beszél itt?

2007-ben egy cipősdoboznyi üveggel és egy öreg üvegvágóval, 3 kisgyerek mellett kezdtem  alkotó vállalkozásba. Később elvégeztem az Edutus Online Marketing Szakát és az ékszereimet kizárólag online értékesítem.

A misszióm, hogy iparművész, kézműves és alkotó nőknek megmutassam, hogyan menedzseljék Önmagukat, vállalkozásukat és érjenek el anyagi sikereket, az alkotói szabadság megőrzése mellett.

RÓLUNK MONDTÁk