A Facebook változások margójára

Múlt hét közepe óta az összes online marketinggel kapcsolatos média a hamarosan érkező Facebook változásokról zeng. Ugyanis Mark Zuckerberg, a Facebook alapítója múlt héten bejelentette, hogy változni fog az üzenőfalon megjelenő posztok sorrendje. A bejelentés szerint a Facebook arra jött létre, hogy az emberek a személyes kapcsolataikat tudják online is tartani, azonban mára a legtöbb ember üzenőfalát elárasztják a különböző Facebook oldalak (sok esetben vállalkozások) bejegyzései. A Facebook alapítója azzal fogja a felhasználói élményt növelni, hogy az embereknek újra a barátaik bejegyzéseit fogja túlnyomó részben mutatni.

A gondolatmenet véleményem szerint logikus. Zuckerberg a felhasználói élményt szeretné növelni, ugyanis, ha a Facebook használata nem élmény a felhasználónak, akkor el fog innen pártolni. Márpedig, ha elpártol, akkor a hirdetők fizetett bejegyzéseit sem sokan fogják látni, ezért a hirdetők is faképnél fogják hagyni, ami a bevételeinek csökkenéséhez fog vezetni. Innen nézve ez egy teljesen logikus üzleti döntés!

Te, mint vállalkozó sem úgy döntesz, ha nem működik valami a vállalkozásodban, hogy „ezen nem változtatok, mert akkor szegény vásárszervező szomorú lesz”, meg azt sem szoktad mondani, hogy „igaz, hogy találtam olcsóbb beszerzési forrást, de a rövidáru boltban Julika néni olyan szomorú lenne, ha nem tőle venném a gombokat”. Nem! A profit érdekében meghozol döntéseket, melyek segítségével a régi vevőidet meg tudod tartani, újakat tudsz szerezni, növelni tudod a gyártás hatékonyságát, és csökkenteni tudod a bekerülési költségeket.  (Gondolom, akik már elvégezték az Árazás Mesterkurzust, ezt jól tudják, és alkalmazzák is nap mint nap!)

Természetesen Te, mint vállalkozó siratni fogod az ingyenes elérésedet. Azt, hogy kiposztolsz valamit, és a követőid ingyen látják. Azonban a dolog nincsen veszve, hiszen, ha fizetsz érte, akkor ezentúl is látni fogják.

Azt is megértem, hogy Te nagyon low-budget marketinget csinálsz, és nem szeretnél fizetni. Ekkor jönnek a szuper új trükkök, mint a videó és a FB live. Rendben. Meg is kell ezeket tanulni, és élni kell velük, de tudd, hogy nem ez volt a Facebook utolsó algoritmus módosítása…

…és itt jön a lényeg, amit azok, akik személyes tanácsadásra járnak hozzám, már kívülről fújnak:

Olyan online platfromokra építkezz, ami a Tied, a többit csak használd!

Számos vállalkozást láttam és látok, akik online például csak a Facebookon jelennek meg. Sok közülük kézműves, aki egyetlen platformra építkezik, és ez a Facebook. Óriási hiba ez, hiszen olyan ez, mintha homokra építenél várat, pedig az már 2000 éve sem volt ajánlott. Most pedig jött a szélvihar, a Facebook bejelentésének hatására várak fognak összedőlni, nagy várak is!

Íme, az én teóriám, és nagyon kérlek, hogy ezt vedd komolyan, ha stabil vállalkozást szeretnél építeni:

Vannak saját tulajdonú online eszközeid. Ezek az alábbiak:

  • honlap
  • blog (ha saját domainen van)
  • hírlevél
  • webshop (ha nem bérelt)

Vannak olyan eszközök, aminek nem te vagy a tulajdonosa, csak használhatod azt. Íme, egy lista ezekről:

  • bérelt webshop
  • ingyenes blogszolgáltatónál vezetett blog
  • közösségi médiumok (Facebook, Pinterest, Instagram)

Ugye, még emlékszel a nagy Pinterest botrányra, amikor az volt a téma, hogy a cég ÁSZF-jében benne volt, hogy minden képedet korlátlanul felhasználhatják. Egy európai blogkonferencián, ahol magam is részt vettem, óriási vitát váltott ez ki, hiszen a Pinterest jellemzően a szép képekből, sokszor profi bloggerek tartalmaiból élt, és él. Azonban az ÁSZF megkerülhetetlen! Vagy elfogadod, és használhatod, vagy kimaradsz. A Te döntésed, hogy üzletileg Neked mi a fontosabb!

Évek óta írják ilyen-olyan marketingesek, hogy a blog és a hírlevél halott. Azonban, ha megnézem a saját oldalam, a panyizsuzsi működését vagy éppen a nemzetközi statiszikákat, akkor mást mutatnak. A legmagasabb a hírlevél konverziója!

Hasznos ingyenes tartalmat állítanak elő, amit a célcsoport szeret -> blog, elkérik az érdeklődők adatait -> hírlevél feliratkozás, profi tartalmat adnak a hírleveleikben, és mellette értékesítik a saját termékeiket-> hírlevél küldés.  Ugyanis a statisztikák szerint még mindig sok helyen a legjobban a hírlevél konvertál!

… és Ne felejtsd el, a hírlevél, a blog csak a Tied!

Nagyon ajánlom, hogy ha eddig nem is így gondoltad, most csapj a homlokodra, és építsd új alapokra a vállalkozásodat. A hírlevél, a blog és a márkaépítés csak a Tied. Neked kell fejleszteni, Neked kell beletenni a munkádat, pénzedet, idődet, de egyet ne felejts el, ezt soha senki nem veheti el Tőled. Kezdd el a vállalkozásodat újjáépíteni, ez alkalommal sziklára építsd homok helyett!

Sokszor idézek a Nagymamámtól, aki mindig azt mondta, hogy

…tudod, Aranyom, a tudást nem veheti el tőled senki!

A blogolás, a hírlevél és a márkaépítés ismerete legalább alapfokon pontosan ilyen tudás!

Nem ítélem és utasítom el a közösségi média használatát, sőt, még azt sem mondom, hogy egy szükséges rossz. A közösségi médiát használni kell, de soha ne feledd, hogy az csak egy hangosbeszélő, amin keresztül szétkürtölöd a Te saját tartalmaidat! A közösségi médiára építeni nem szabad, de használni kell, sőt kötelező. Ideig-óráig, amíg a te vállalkozásod céljait szolgálja.

Most két dolgod van!

  1. Tanuld meg, hogy az új algoritmussal hogyan tudsz sok emberhez eljutni a közösségi médiában. Használd az új technikákat!
  2. Közben pedig építsd fel a Te SAJÁT tulajdonú online birodalmadat, amit senki, de senki nem vehet el tőled!

Ha az életed úgy hozza, hogy a kettő között egy projekt erejéig választanod kell, hogy mire helyezed a hangsúlyt, akkor gondolkodás nélkül a saját felületeidet válaszd, mert az lesz a vállalkozásod alapja, arra tudsz majd építkezni, és azt tudod majd a közösségi média eszközeivel szétkürtölni!

Ettől lesz egy online vállalkozás alapja stabil!

Töltsd le most a Magyarországon használt legjobb hírlevélküldő rendszerek összehasonlító táblázatát! Letöltéshez kattints ide! >>>

hozzászólások

Kérdésed, véleményed van a leckével kapcsolatban? Írd meg nekünk!

Egy válasz

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

kurzusok

Ki beszél itt?

2007-ben egy cipősdoboznyi üveggel és egy öreg üvegvágóval, 3 kisgyerek mellett kezdtem  alkotó vállalkozásba. Később elvégeztem az Edutus Online Marketing Szakát és az ékszereimet kizárólag online értékesítem.

A misszióm, hogy iparművész, kézműves és alkotó nőknek megmutassam, hogyan menedzseljék Önmagukat, vállalkozásukat és érjenek el anyagi sikereket, az alkotói szabadság megőrzése mellett.

RÓLUNK MONDTÁk