Bizományos vagy viszonteladó?

A héten egy remek beszélgetés kerekedett az egyik zárt csoportban a bizományos értékesítésről és annak buktatóiról. Ennek és a saját tapasztalataimnak kapcsán született ez a blogbejegyzés.

Először tisztázzuk a fogalmakat:

Bizományos értékesítés: az alkotó a bizományos szerződés megkötése után szállítólevéllel dokumentálva otthagyja egy üzletben a terméket értékesítésre. A bizományos azt magasabb áron értékesíti, hogy profitot termeljen belőle. Az alkotó finanszírozza a terméket egészen az értékesítés utáni első elszámolásig.

Viszonteladói értékesítés: az üzlet tulajdonosa megvásárolja a forgalmazni kívánt termékeket, hogy azt magasabb áron értékesítse, és így profitot termeljen belőle. Az alkotó a termékátadáskor készpénzben (vagy néhány nappal utána utalással) megkapja a termékek ellenértékét. Az üzleti kockázat az üzlet tulajdonosáé.

A vállalkozásom indulásakor végtelenül büszke voltam az első megkeresésre, ami egy vásáron érkezett, hogy vigyek terméket egy boltba. Örömmel gyártottam az ékszereket és örültem, hogy ott hagyhatom őket valahol, ahol feltehetően sokkal többen látják, mint az akkor még gyerekcipőben járó honlapomon.

Néhány évvel később is úgy gondoltam, hogy milyen remek dolog a bizományos értékesítés, hiszen egy hónapban egyszer kell csak csomagolni és szállítani, mindemellett egy nagyobb összeget kapok elszámoláskor, és komoly bizományos értékesítési hálózatot kezdtem el kiépíteni.

Amikor már számos boltban ott voltak a panyizsuzsi ékszerek, világosan látszott, hogy vannak jobb és kevésbé jó értékesítési pontok. Vannak olyanok, akik mindig pontosan küldenek leltárt és elszámolnak, míg másokat zargatni kell, és még úgy is nehezen megy.

Ma már nem csinálok bizományos értékesítést, bár néhány boltban még ott vannak az ékszereim. A bizományos értékesítés mellett és ellen is szólnak érvek. Íme egy csokorral, hogy Te is át tudd gondolni, mielőtt belevágsz!

A bizományos értékesítés előnyei

  • Kezdő alkotóként kevesen ismernek, ilyenkor a legnehezebb a vásárlókkal megismertetni a termékeidet. Ebben 2-3 nagyobb forgalmú bolt, amit a célcsoportod gyakran látogat, nagy segítségedre lehet, és a híredet tudja vinni.
  • Ha nincsen boltod vagy webáruházad, akkor viszonteladók által gyorsan eléred a vásárlókat, és azok bevételéből később tovább tudsz fejlődni, és saját boltot, webshopot vagy showroomot indíthatsz.
  • Havonta egyszer kell csak vele foglalkozni. Ugyanis itt nem egyesével kell a terméket eladnod, csomagolnod, számláznod, hanem nagyobb tételben. Ezzel időt tudsz megtakarítani.
  • Földrajzilag messzebb eső területeket is elérsz, anélkül, hogy messzi vásárokba kelljen utaznod, és ott szállást és étkezést fizetned! Egy távolabbi, új viszonteladó segítségével új emberek ismerik meg a termékeidet. Ez nem csak a bizományosnál, a viszonteladónál is adott!
  • Nem szükséges annyit marketingezned: ha Te magad adod el a termékeidet, akkor oda kell csalogatnod a vásárlót a vásárba, a webshopodba vagy bármely más értékesítési pontra. Ha viszonteladón keresztül értékesítesz, akkor ezt jó esetben Ő végzi. A bizományosnak nem túl sok érdeke fűződik ehhez, hiszen nem az Ő pénze áll a termékben, viszont aki megvásárolja a termékeidet, sokkal inkább érdekelt benne, hogy gyorsan eladja, és az újabb szállítmányon is hasznot csináljon!

A bizományos értékesítés hátrányai

  • Az alkotó finanszírozza a kereskedő kockázatát: mivel a Te pénzed áll a termékekben, sem az üzlet tulajdonosának, sem az eladónak (hacsak nem olyan a munkavállalói szerződése) nem érdeke, hogy gyorsan fogyjon a terméked. Ha 10 helyre adsz 50-500.000 Ft értékű árukészletet, az akár 5mFt! Őrült nagy holt tőke! Mennyi minden másra el tudnád költeni? Például fejlesztésre!
  • Jól hangzik, hogy havi egyszer kell foglalkozni vele, azonban 6-10 viszonteladó kiszolgálása és adminisztrálása havi 1-2 munkanapos feladat, különösen, ha nem túlzottan precízek. Ilyenkor minden hónapban kérni kell a fogyásjelentést, hogy azt ki tudd számlázni. Ezek után összekészíted a rendelést, majd szállítót írsz róla. Mindezt viszonteladónként külön könyveled egy Excel táblába. Ezeket muszáj megcsinálni.
  • A kereskedők pontatlanul vezetik a leltárt, ha vezetik: én már jártam úgy, hogy egy üzlet bezárásakor derült ki, hogy a visszáru készlet több, mint 100e Ft-tal kevesebb valóságban, mint papíron. Hogy valaki elcsente a boltból vagy az alkalmazott nem írta fel a fogyáslistára, nem tudom, azonban ha nincs egy pontosan vezetett Excelem a szállítókról és a számlákról, akkor nem tudom bebizonyítani, és nem fizetik ki.
  • Nagyker áron kell adnod az ékszereket. Ha jól áraztad a termékeidet, akkor ezzel nem lesz gond, azonban ha a termékeid árazásánál nem számoltál a viszonteladói árakkal, akkor nehezen fogsz tudni kedvezményt adni a bizományosnak, és így Ő csak magas áron fogja tudni értékesíteni a termékeidet, és nem fogsz tudni nagy forgalmat csinálni. Ha rendesen áraztál, akkor csak kisebb a haszon rajta, de ez rendben is van, hiszen napi szinten nem Neked kell vele foglalkozni.
  • Késve fizetnek. Nem szeretnék általánosítani, mert vannak nagyon rendes boltok, de vannak olyanok is, akiknél „gyakran beesik a számla az asztal mögé”, és csak késve történik meg a kifizetés.

A szerződés

Bizományos értékesítésbe csak és kizárólag szerződéssel menj bele. A szerződést nézesd át a saját ügyvédeddel vagy Te vidd. A legjobb, ha egyszer megíratod az ügyvédeddel minden részletre kitérően, és azt használod újra meg újra! Ebben minden olyan területre térj ki, amiből károd származhat. Különösen igaz ez a sérülékeny vagy romlandó termékekre (kozmetikum, élelmiszer).

Amire mindenképpen ki kell térni a szerződésben

  • elszámolás módja és gyakorisága
  • fizetési mód és határidő
  • rendelés módja és határideje (hány napon belül köteles az alkotó terméket vinni)
  • minimális rendelési összeg, valamint ha van, akkor kiszállítási költség
  • limitár (nem adhatja promóban a Te termékedet 1 Ft-ért)
  • termék csomagolása (nem rongálható, a tervező elérhetősége nem eltávolítható)
  • sérült termékek kezelése, azok értékének megtérítési módja
  • az értékesítéshez szükséges engedélyek beszerzése a kereskedő feladata
  • szerződés megszűnése

Így csináld!

Egyetemes, mindenkire igaz válasz nincs arra a kérdésre, hogy jó-e vagy sem a bizományosi értékesítés. Ezt mindenkinek magának kell eldönteni a fentiek alapján. A döntést nem árt felülvizsgálni évente, vagy amikor úgy érzed, hogy éppen valamilyen változás következik be az életedben vagy a vállalkozásodban!

A személyes tanácsom az, hogy kizárólag egy jó szerződéssel a zsebedben vágj neki a bizományos értékesítésnek. Ne légy rest, és számolj el az üzletekkel rendszeresen. Azonban, mikor már kezded megvetni a lábadat az üzleti életben, és más csatornákon keresztül is értékesítesz (vásár, webshop, showroom, saját bolt), akkor merd kimondani, hogy itt a bizományos értékesítés vége, és mostantól megvásárolhatják a termékeidet, ha értékesíteni szeretnék azokat! Nem kell nekünk alkotóknak finanszírozni az üzlettulajdonosok vállalkozását, hiszen ez az Ő kockázatuk kell, hogy legyen. Nekünk alkotóknak az a dolgunk, hogy jó és eladható terméket tervezzünk!

 

 

hozzászólások

Kérdésed, véleményed van a leckével kapcsolatban? Írd meg nekünk!

2 válasz

  1. Szia Zsuzsi! Örülök hogy rátaláltam erre a bejegyzésedre, mert arra gondoltam hogy a nemez alkotócsomagjaimat viszonteladók útján is megpróbálnám értékesíteni. Azt szeretném ezzel kapcsolatban kérdezni tőled hogy milyen módon tudok én viszonteladót keresni? Te mit ajánlasz? Facebookon írjak üzenetet, e-mailt írjak esetleg több száz kreatív boltnak, vagy inkább hívjam fel őket telefonon? Mennyire kell mondjuk egy e-mailnek tökéletesnek lenni, elég ha csak rákérdezek hogy érdekelné-e és ha igen a válasz akkor küldjek bővebb anyagot a csomagokról, vagy eleve szedjek össze mindent már az első az üzenetbe a termékről? Előre is nagyon szépen köszönöm a válaszod! Timi (Nemez Sziget)

  2. Kedves Timi!
    Keresni bárhol kereshetsz. Olyan cégeket keress, akinek a célcsoportja azonos és a termékpalettájukba beleillik a Te terméked. Véleményem szerint emailben keresd meg őket, személyesen a cégvezetőt megszólítva. Mindenképpen küldj info anyagot az emailben, hogy tudják, pontosan miről is van szó, valamint felajánlhatsz nekik egy mintacsomagot is!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

kurzusok

Ki beszél itt?

2007-ben egy cipősdoboznyi üveggel és egy öreg üvegvágóval, 3 kisgyerek mellett kezdtem  alkotó vállalkozásba. Később elvégeztem az Edutus Online Marketing Szakát és az ékszereimet kizárólag online értékesítem.

A misszióm, hogy iparművész, kézműves és alkotó nőknek megmutassam, hogyan menedzseljék Önmagukat, vállalkozásukat és érjenek el anyagi sikereket, az alkotói szabadság megőrzése mellett.

RÓLUNK MONDTÁk