Digitális oktatás és home office sikeresen

Őszintén mondhatom, hogy három iskolás gyerekkel sikeresen átálltunk a digitális oktatásra. Azonban a facebookon azt olvasom, hogy rengeteg nőnek és vállalkozónak problémát jelent ez a helyzet, így hoztam Nektek néhány jó tanácsot, hogy hogyan csináld, hogy ez minnél egyszerűbben és gördülékenyebben menjen s maradjon időd dolgozni.

Az egész digitális oktatás lényege, hogy a gyerek minél önállóbban tudjon dolgozni! Ez nem azt jelenti, hogy nem segítünk neki a kovalens kötésekkel, a parlagi galamb részeivel vagy éppen a metaforákkal, hanem az hogy olyan technikai környezetet teremtünk, amiben minnél kevesebb szülői interakcióra van szükségük az anyag letöltéséhez, nyomtatásához és a feladat beadásához.

Számítógép

A legjobb, ha a gyereknek tudunk biztosítani egy a család vagy a vállalkozásunk által már nem használt gépet. Az oktatáshoz ugyanis nem kell csúcskategóriás számítógép, mert a legbonyolultabb dolog, amit a gyermek tenni fog rajta az kb. a videó nézés. Ennek ellenére tudom, hogy ez nem mindenhol biztosítható. Ha nincs a gyereknek külön gépe és kölcsön kérni sem tudsz, akkor marad a Tied. No az az amitől én nagyon aggódok, ha a céges gépemen csinálnak valamit. Erre azt a megoldást tudom javasolni, hogy készíts a gyereknek új felhasználói fiókot.

Vezérlőpult >>> Családtagok vagy más felhasználók menüpontban tudod megtenni. Ha családtagként adod hozzá, akkor választhatsz gyereket és így bizonyos tartalmak rejtve lesznek előtte. Innentől kezdve a gyermek nem tudja a Te havi könyvelésed mentett filejait „véletlen” törölni.

Google Tanterem

Ezt gondolom az elmúlt hetekben már elsajátítottátok az alapokat. Azonban nagyon ajánlom ezt a videót, ami részletesen elmagyarázza a működést, például, hogyan tudjátok kilistázni, beadni a feladatokat. A videóhoz Kattints ide! >>>

Jobb helyen szülői összefoglalót is kapsz naponta emailben, hogy a gyermeknek milyen nem leadott feladatai vannak és milyen határidőkkel. Így ha a gyereked önállóan dolgozik, akkor is képbe leszel vele, hogy mire kell rákérdezni, hol kell noszogatni!

Nyomtatás

A következő nagyon fontos kérdés, hogyan tud a gyerek nyomtatni. Ehhez mindenképpen szükséges egy nyomtató. A legjobb, ha WiFivel csatlakoztatható a nyomtató, mert így több eszközhöz is hozzá tudod egyszerre kötni. A nyomtató nagyobb lakás ház esetén érdemes a gyerekszoba, (gyerekszobák) közelébe elhelyezni, papírral feltöltve, hogy minden gyereknek kézre essen. Ha vezetékesen csatlakoztok hozzá, akkor a vezeték a nyomtatóban legyen fixen és mindenki akkor csatlakozik rá, amikor szükséges.

Kész lecke feltöltése

Telefonja a legtöbb gyereknek van és ez leginkább okostelefon szokott lenni, amit a gyerekek rém jól kezelnek. Azonban ha ez a telefon nincsen összekötve a számítógéppel, akkor a lecke feltöltés úgy zajlik, hogy telefonnal lefotózzátok, emailen elkülditek és onnan csatoljátok. Na ez lényegesen egyszerűbben is megoldható!

Van egy remek szolgáltatás, a Dropbox, aminek az e lényege, hogy a tartalmaidat felhőben (egy távoli szerveren) tárolja, amit minden eszközödről, amire telepíted a Dropboxot és belépsz eléred. Kattints erre a linkre, regisztrálj, majd telepítsd a dropboxot a számítógépre és a gyerek összes eszközére azonos belépéssel. Ezek után állítsd be, hogy a telefon összes fotója felkerüljön a felhőbe (telefonos appban: Settings >>> Camera uploads >>> Turn on camera uploads >>> Allow) és már készen is vagy! Mostantól a laptopod vagy éppen asztali géped Dropboxx mappájában fogod létni a telefonod összes fotóját fotózás után néhány perccel!

Napirend

Nálam három iskolás van, ez csak és kizárólag rendszerben működik, azaz ha van nekik és nekem is egy napirendem.

A gyerekek 8-kor kelnek (ha nincsen 8-kor megnézendő óra, dolgozat) és 9-re összeszedik magukat. Ez elég a kényelmes öltözésre, reggelire, fogmosásra.

9-kor mindenki elkezd tanulni, a 7.-es és a 10.-es ezt teljesen önállóan tudja végezni, kizárólag a tantárgyi kérdésekkel jönnek hozzánk. Az elsős magam mellé ületetem a műhelyemben és amíg nem végez, próbálok inkább alkotói tevékenységet végezni, ahol a kezem dolgozik, de az agykapacitásom egy része még szabad és tudok figyelni a kérdéseire.

Tízórai: hogy bírják agyilag a délelőtti strapát, szoktak kapni egy kis tálban gyümölcsöt (felkockázva, hogy ne fröcsögjön a billentyűzetre) vagy valamilyen nasit édességet?

Ebéd 13-kor van és az egy közös program, amin mindenki részt vesz, akár végzett a tanulással, akár nem. Most még abban a paradicsomi állapotban vagyunk, hogy a férjem itthon van és nálam több a szabadideje, így az Ő készíti, vagy megosztva csináljuk, mondjuk én a levest, Ő a másodikat. Azonban ha már egyedül leszek a gyerekekkel, akkor én 6.30 helyett 6-kor fogok kelni és akkor 9-ig végezni tudok a főzéssel, reggeliztetéssel és a készülődéssel. Persze még lehet egyszerűsíteni, előre pácolt hús, dupla adagok, aminek a fele fagyaszóba megy húzósabb napokra, meg mirelit…

Egyébként főzés terén a racionalitás a legfontosabb, én most kovászolt kenyeret sütök rendszeresen. No, de sosem egyesével! Mindig kettőt. Egyet frissen eszünk, egy megy a fagyasztóba. 220C-on pedig bármikor tudok 15 perc alatt friss, ropogós kenyeret varázsolni a fagyasztottból!

Délután mindenki tanul, ameddig nincs kész.

Tanuláson kívül 3 feladata van a gyerekeimnek:

  • szabad levegőn lenni (biciklizés, sétálás, futás a környező utcákban) ezt a nagyobbak egyedül vagy valamelyik tesóval végzik, mi a férjemmel külön járunk sétálni. Mivel közösen vagyon a lakásba szorulva ez mindenkinek fotnos, hogy legyen olyan 20-30 perce, amikor senki nem szól hozzá!
  • alkotás/művészeti projekt: fontosnak tartom, hogy valamilyen művészettel kapcsolatos tevékenység is legyen az életükben naponta, kétnaponta. Ez lehet olvasás, zenélés, kézművesség, egy jó film vagy éppen süti készítés. Ezt egészen kicsikkel is meg lehet valósítani, egy 7 éves gyerek a főtt tojásból simán csinál vacsorára a családnak tojáskrémet!
  • házimunka: nekünk szülőknek kevesebb lett az időnk a digitális oktatással és azt gondolom, hogy vannak olyan feladatok, amit a gyerekek is el tudnak látni. Nálunk az alábbi területen segítenek be: terítés, leszedés, mosogatógép ki- és bepakolás, mosás, teregetés, leszedés, szétválogatás és mindenkinek az ágyára készítés. Ezek nálunk vannak, de máshol lehet, hogy pont a szemét kivitele vagy éppen valamilyen kerti munka, az amibe be lehet vonni a gyereket. Szerintem mindegy, hogy mit csinál, de csinálja rendszeresen. Nem azt mondom, hogy önszántukból és könnyen, de kell, hogy ők is részesei legyenek ezeknek a feladatoknak az új életünkben.

Késő délután, este lehet TV-t nézni és közösen vacsorázunk.

Takarodó: alsós 8-kor, felsős 9-kor, gimis 10-kor. Nincs kérdés, nincs vita, nincs dumálás. Le kell feküdni. Ha nem, akkor bemegyek és megvárom, míg elalszanak. Másnap csak egy kipihent gyerek tud 8-kor kelni és tanulni.

Hétvége

Ahogyan én sem dolgozok hétvégén, a gyerekeknek sem tanulással kell, hogy teljen az egész hétvége. (Ok, egy gimisnél egy nem megoldható, mert sok az anyag!) Szerintem ebben az újfajta életünkben fontos, hogy megtartsuk az élet ritmusát és nem szabad a hétköznapoknak és a hétvégéknek összefolyniuk.Nálunk az a szabály, hogy pénteken és szombaton tovább maradhatnak fent, nem vagyok szigorú, valamit szombaton és vasárnap reggel akkor kelnek, amikor akarnak!

Hétvégi program: hosszabb biciklizés, családi társas, kártyaparti és TV. No, meg hamarosan már a kertet is lehet csinálni.

Tanórák élőben

Vannak olyan órák, ami jelen kell lenni, legyen az iskolai vagy éppen egy zeneóra. Mivel sokan vagyunk, ezt előre be szokták jelenteni, hogy ne éppen akkor menjünk be a szobájukba, sőt már kis papírok is készültek, ne zavarj,órám van és hasonló feliratokkal.

Mikor dolgozik egy anya?

A mi rendszerünkben a délelőtti 9-13 óráig lévő idősávban minimum 2, de néha 3 órát is tudok dolgozni, és délután ez már rövidebb, 1, max. 2 óra. A maradékot egy szigorúan betartott takarodóval még este tudom pótolni, de azt nem minden nap, hogy én is bírjam ezt a feszített tempót!

Ahhoz, hogy a munkám hatékony legyen, minden este vagy a reggeli kávém mellett a naptáramba beírom, milyen feladatokkal kell végeznem, kit kell felhívnom, mit kell elintéznem, elutalnom, stb. Így napközben, amikor a gyerekek ébren vannak nem marad ki semmi, mert mire kelnek, ezek már le vannak írva és én ha félbeszakítanak, akkor ott marad a papíron egészen addig, amíg ki nincs pipálva!

Az gondolom, hogy a legfontosabb a rendszer, a kiszámíthatóság. Persze ezeket néha a változatosság kedvéért felül lehet írni, de ha van a gyerek és a szülő számára is tervezhető keret, akkor sokkal könnyebb a napi dolgokat megvalósítani és a feladatokkal végezni. Biztos vagyok benne, hogy ezek az ötletek sok mindenben hozzásegítenek ahhoz, hogy Te is folytatni tudd a megszokott munkádat, még ha egy kicsit kevesebb időben is.

hozzászólások

Kérdésed, véleményed van a leckével kapcsolatban? Írd meg nekünk!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

kurzusok

Ki beszél itt?

2007-ben egy cipősdoboznyi üveggel és egy öreg üvegvágóval, 3 kisgyerek mellett kezdtem  alkotó vállalkozásba. Később elvégeztem az Edutus Online Marketing Szakát és az ékszereimet kizárólag online értékesítem.

A misszióm, hogy iparművész, kézműves és alkotó nőknek megmutassam, hogyan menedzseljék Önmagukat, vállalkozásukat és érjenek el anyagi sikereket, az alkotói szabadság megőrzése mellett.

RÓLUNK MONDTÁk