Mónival sokat beszélgettünk a facebookról és annak céges jelentősségéről. Én a facebook pártiak táborába tartozom, míg Móni sok esetben időfecsérelésnek tartja a folyamatos írogatást, különösen akkor ha a rajongókkal nem alakul ki egyfajta párbeszéd. Aztán a Fail Faster blogon született egy bejegyzés facebook témában, ami elgondolkodtatott!
A facebookon személyek tudnak regisztrálni, de létre lehet hozni rajongói oldalakat. Rajongói oldala lehet egy cégnek, alapítványnak, együttesnek, de akár egy nemes célnak is. Ide mindenki meghívhatja a barátait, akik csatlakozás után további embereket tudnak invitálni. Így olyanok is olvashatják – jelen esetben – egy cég mondanivalóit, akik nem ismerik magát a vállalkozót személyesen, de a termékeit, márkáját szeretik.
Az elmúlt hetekben a feliratkozások száma elérte a heti 50.000-t, sőt a múlt héten a magyar facebook regisztráltak száma elérte az 1.000.000-t. Véleményem szerint, ebben a óriási szerepe van választási kampánynak is, hiszen majd minden párt és kormányfőjelölt elmondja a véleményét a facebookon, sőt van aki nem csak véleményt mond, hanem kér is, párbeszédet kezdve rajongóival, potenciális választóival.
Hogyan kampányolnak a magyar cégek a facebookon?
Mostanság számos online népszerűsítési hadjárat indult ezen a közösségépítő oldalon. Itthon a legnépszerűbb kampányok egyike, amikor egy cég óriási ajándékot kínál sorsolásra, utalvány formájában a rajongói közt. Ezek a felhívások szélsebesen terjednek, hiszen mindenki megosztja a baráti / ismeretségi körével a kecsegtető nyereményre és rajongóvá válásra felhívó szöveget. Ezzel a technikával hihetetlen gyorsasággal lehet megnövelni a rajongók számát, ami igen impozáns, ha valaki a rajongói oldaladra látogat.
És akkor mi van?
Valóban, mi van akkor, ha egy márkának rengeteg rajongója van. Igazából ekkor még semmi. Kérdés az, hogy mit tud a cég kezdeni ezzel az óriási rajongói táborral. Tud-e nekik adni valamit: információt, kedvezményeket vagy a termékekkel / szolgáltatásokkal kapcsolatos híreket? Jó ezeket a kérdéseket előre, egy facebook kampány előtt letisztázni! A legnagyobb kérdés mégis az, hogy mit kap a cég ebből vissza! Hiszen minden reklám és marketing kampány célja az, hogy bevételt, pénzt generáljon a vállalkozás számára!
Akkor hol a lényeg?
A lényeg az, hogy hány látogató megy a webshopba, sőt hány vásárlás keletkezik a facebookos akitvitásból! (Aktivitás alatt a rövid kis mondanivalókat, linkek, képek megosztását értem.)
Facebook kampány tervezés és értékelés
Itt lépésről lépésre elmagyarázom, hogyan tervezz egy kampányt és értékeld a végén!
Íme a lépések:
- készíts egy rajongói oldalt
- hirdesd meg a facebookon a célcsoportodnak, kb. 30.000Ft
- a hirdetésben buzdítsd őket rajongói oldalunk követésére és ajánlj fel 100.000Ft-ot kisorsolásra a rajongók közt!
- sorsold ki a nyereményt
- két hónapon keresztül, hetente tégy közzé akciókat vagy kedvezményeket a rajongói oldalon (lehetőleg jelszóval lehessen a kedvezményhez jutni, mert így tudod mérni, hogy hány vásárlót hozott a kampányod!)
- a két hónap alatt regisztráld, hogy hány ember használta fel a kedvezményt, összesen mennyit költött és milyen értékben adtál kedvezményt!
Most pedig jön a pofon egyszerű számolás!
Mennyi volt a kampány költsége:
- hirdetés: 30.000Ft
- nyeremény: 100.000Ft
- kedvezmény összege: ez itt nem ismert, de ez is költség
Add össze a fenti számokat, ez lesz a kampány költsége.
Ha ezt a számot elosztod a facebookos kedvezményeket érvényesítő emberek számával, akkor azt az összegez kapod meg, amibe Neked egy vásárló megszerzése került a kampány során!
Neked megér ennyit egy vásárló?