Hogyan készíts pénzügyi tervet?

Ahhoz, hogy a vállalkozásod nyereséges legyen és el tudd érni a céljaidat, ami nagyon sok alkotónál a régi 9-5-ig munkahelyen való felmondás és kizárólag az alkotásból való megélhetés ehhez a pénzügyeidet tervezni kell. Nem elég, ha a könyvelőd látja át őket! Fontos, hogy Te is tudd és tervezd, hogy mit szeretnél elérni és folyamatosan képben legyél, hogy hol is tartasz az adott pillanatban!

Termékárazás

A legalapvetőbb kérdés, hogy helyesen legyenek beárazva a termékeid! Erről egy külön blogbejegyzést itt olvashatsz, melyben pontos árazási útmutatót találsz, a termékeid beárazásához! Ha a terméked árai nincsenek jól meghatározva, aligha leszel sikeres!

penzugyi-tervezes

Havi fix költségeid

Te tudod, hogy hány forint kell ahhoz, hogy a vállalkozásod működőképes legyen? A vállalkozásod működési költségeit érdemes évről évre újra kiszámolni és egy táblázatban vezetni, hogy tervezni tudjál velük.

Az én táblázatomnak három oszlopa van: az első a költség megnevezése, a második oszlopba akkor írok be összeget, ha ez egy havi költség, a harmadikba, ha éves költség. Amikor mindent kitöltöttem, akkor az éves költségeket elosztom 12-vel és beírom a havi oszlopba, majd a végén összesítem ezt. A kapott szám az az összeg, amit ha termékeid bekerülési árán felül megtermelsz, akkor pontosan nullán vagy. Nem vettél fel osztalékot nem fejlesztettél, képezted magad, csak pontosan nullán vagy! Az üzleti tervedbe ennél nagyobb összeget kell betervezned, ugyanis ezek az állandó költségek és ebben nincsen benne az alapanyag, illetve az adó.

Ezt az összeget minden hónapban meg kell keresned a Te ÁRRÉSEDből!

Itt kanyarodjunk vissza megint a termékárazáshoz. Ugyanis, ezeket akkor tudod majd finanszírozni, ha a termékeid árába megfelelő árrést számoltál!

Ezek a tételek tartoznak a vállalkozásod működési költségeibe:

Havi tételek:

  • bér és járulék
  • bolt / műterem bérleti díja
  • közüzemi számlák (telefon,víz, gáz, villany)
  • havi elszámolású alvállalkozók (gyártó, marketing, könyvelő)
  • üzemanyag (itt átlagot számolj!)
  • irodaszer (itt átlagot számolj!)
  • üzemorvos
  • lízing, hitel
  • minden más, ami havi rendszerességgel előfordul a vállalkozásodban

Éves tételek:

  • előfizetések (szolgáltatás, sajtó, stb.)
  • webes kiadások (tárhely, domain név)
  • alvállalkozók, akik nem havi rendszerességgel dolgoznak Neked (grafikus, jogász)
  • engedélyek
  • minden olyan tétel, amit évente egy alkalommal fizetsz és egy fajsúlyos tétel (gépkarbantartás, biztosítás, stb)

Beruházási és fejlesztési terv

Arról is év elején érdemes döntened, hogy milyen nagyobb beruházásokat tervezel erre az évre.

Íme a néhány fejlesztési ötlet, bár a lehetőségek tárháza végtelen:

  • fényképezőgép, objektív
  • számítógép
  • bármilyen eszköz vagy gép, amire a munkád során szükséged van (gyorsítja, vagy olcsóbbá teszi a gyártást)
  • honlap
  • profi fotózás, ahol az összes termékedet befotóztatod
  • szakmai vagy üzleti képzés (például itt a Mákgubó Tanteremben)

Ha mindig csak azt mondod magadnak, hogy abból fejlesztesz, ami év végén marad, akkor könnyen megesik, hogy nem marad annyi, amiből meg tudod ugrani a vágyott fejlesztési tervedet. Azonban, ha kitűzöl magadnak most egy célt és egész évben ezért dolgozol, akkor sokkal könnyebb lesz. Ugyanis sokkal jobban motivál az, ha egy pontos célért dolgozol, mintha a pénzt hajtod. A pénz kicsit megfoghatatlan dolog. Azonban ha van egy konkrét termék vagy szolgáltatás, amiről pontosan tudod, hogy mennyivel megkönnyíti majd az a Te munkádat, annak sokkal erősebb motiváló hatása van!

Írd le év elején, hogy mire vágysz és pontosan nézz utána, hogy milyen költségei vannak. Ezek után tervezd meg, hogy hogyan fogod ezt a célodat elérni. Ne csak a végcélra fókuszálj, hanem bontsd le apróbb egységekre, úgynevezett mérföldkövekre. Nem kell, hogy a részletek egyforma nagyok legyenek. Ha más régebben vállalkozol és vezetsz a bevételeidről kimutatásokat, akkor az előző évek adatai alapján pontosan tudod, hogy az év során hogyan oszlanak meg a bevételeid. Ehhez igazítsd hozzá a tervedet!

A mérföldkövek általában időegységek. Tervezheted úgy, hogy minden hónapban vagy negyedévben félreteszel a célodra egy összeget, de úgy is alakíthatod a tervedet, hogy minden vásári bevételedből raksz bele egy összege a célodnak fenntartott borítékba vagy perselybe! (Ezt ne csak virtuálisan tedd meg, hanem tényleg legyen ilyen borítékod!)

Pénzügyi terv

Ha megvannak a havi működési költségeid és a fejlesztési terved, akkor számold ki, hogy ehhez havonta mennyi terméket kell értékesíteni. Ez nem könnyű feladat, hiszen többféle terméked / termékcsaládod lehet többféle áron. Ha eddig erről nincsenek pontos adataid, akkor kezd el megfigyelni, hogy mi az, amiből többet adsz el, mi az amiből kevesebbet és ezeket vedd kiinduló alapnak.

A lényeg az, hogy a végére meglegyen az a bruttó összeg, amennyit minden hónapban el kell adnod! Ha megvan ez a szám, akkor innen már csak marketing kérdése, hogy el is tudd érni ezeket a számokat!

FONTOS: Ha az itt kapott összeg köszönő viszonyban sincsen a te bevételeiddel, akkor lépj vissza a startmezóra, azaz az árazáshoz, mert valószínű, hogy ott hibáztál el valamit! Ha ezeket a számokat excelbe foglalod, akkor egyszerű dolgod lesz, hiszen ha megváltoztatod egyetlen terméked árát, vagy éppen havi költséged árát, akkor a rendszer automatikusan kiszámolja Neked, hogyan is állsz, ha ezt a verziót fogod idén megvalósítani!

Cashflow táblázat

Végül pedig egész éven át figyeld a bevételeidet és a kiadásaidat. Én erre egy úgynevezett cashflow táblázatot használok, amibe minden héten beírom tételesen és forintra pontosan az összes bevételemet és kiadásomat. Így mindig pontosan tudom, hogy hol tartok, mennyi pénzem van a kasszában egy új termék kifejlesztésére vagy éppen egy új honlapra.

 

Szeretnéd ezeket a táblázatokat készen megkapni, hogy csak a saját számaidat kelljen beírni?

A Lépj Tovább! Kurzus januári anyagában az összes résztvevő megkapta már a cashflow táblázatot!

A februári anyagból mindenki letöltheti majd a pénzügyi tervezéshez szükséges excel filet!

lepj-tovabb-kurzus-fb

Jelentkezz MOST a Lépj Tovább! – haladó vállalkozásfejlesztési kurzusomra, aminek a havi díja alig 3.500 Ft! A helyek száma limitált, ugyanis a kurzus havi online konzultációt tartalmaz. A részletekért kattints ide!

hozzászólások

Kérdésed, véleményed van a leckével kapcsolatban? Írd meg nekünk!

2 válasz

  1. Gratulálok. Jó hogy neked sikerült. Néha elgondolkozom, hogy hogyan lehetne megmenteni dolgokat, vagy régi mesterségeket, mint például a szegedi papucsot. Ez talán egy jó kis videó, ahol még az is lehet, hogy körvonalazódik a megoldás: https://www.youtube.com/watch?v=IOryeRPwuTo

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

kurzusok

Ki beszél itt?

2007-ben egy cipősdoboznyi üveggel és egy öreg üvegvágóval, 3 kisgyerek mellett kezdtem  alkotó vállalkozásba. Később elvégeztem az Edutus Online Marketing Szakát és az ékszereimet kizárólag online értékesítem.

A misszióm, hogy iparművész, kézműves és alkotó nőknek megmutassam, hogyan menedzseljék Önmagukat, vállalkozásukat és érjenek el anyagi sikereket, az alkotói szabadság megőrzése mellett.

RÓLUNK MONDTÁk