Márkaépítés: avagy a jó termék nem elég

Mi magyarok sokszor élünk abban a hitben, hogy van egy jó termékem és ez elég a sikerhez! Ez egy történelmi adottság, hiszen volt idő, amikor örültünk, ha akadt termék az üzletek polcain, nem hogy választék. Akkor bőven elég volt, terméket gyártani, hiszen a választási lehetőség hiánya miatt az emberek azt vásárolták ami éppen volt. Azóta eltelt több évtized…

markaepites copy

Ma már piacgazdaságban élünk, ahol nem csak a fizetőképes kereslet, hanem a kínálat is sokkal nagyobb, sőt olykor már akkora, hogy pont ez nehezíti meg a választást. Azonban mi, mákgubósok a polc, pult vagy éppen a webshop másik oldalán állunk és a termékeinket szeretnénk eladni. Ehhez azonban már szükség van marketingre, sőt mi több márkaépítésre. Most ez utóbbihoz szeretnék néhány gondolatot adni!

Célcsoport

A célcsoportról itt írtam egy külön blogbejegyzést, ami a márkaépítés szempontjából igen fontos, hiszen tudnod kell, hogy kinek szeretnéd értékesíteni a termékeidet. Ismered kell őket, a szokásaidat, a nyelvezetüket, hogy valóban nekik tudj kommunikálni. Ha nem határoztat meg a célcsoportodat és foglaltad ezt írásban, akkor ugorj vissza ehhez a blogbejegyzéshez és kezdj el rajta dolgozni és csak utána foglalkozz a márkaépítéssel!

Márkanév

Talán ez ez első dolog, amit meg kell találnod. Sokféle márkanév van. Alkotó vállalkozások esetében kettőt szeretnék kiemelni. Az egyik, amikor a saját nevedet használod márkanévnek, a másik amikor egy olyan szót, szókapcsolatot találsz, ami leírja a termékedet, a termékcsaládodat. Ez nagyon fontos döntés, amit a nulladik pillanatban meg kell hoznod. Nem mondom, hogy örökre, mert lehet márkanevet, arculatot váltani, de az mindig rengeteg idővel és költséggel jár. Ha stabilan tudod, hogy mi az az anyag vagy technika, amivel dolgozni fogsz, akkor a leíró márkanevet ajánlom, de ha ebben nem vagy biztos, akkor a saját nevedet használd. Azt tudnod kell, hogy ez utóbbi esetben lesz olyan, hogy a neved alapján megismernek, ha már nagyobbra nő a céged, akkor is meg kel maradnod személyesnek és egy keveset, de adnod kell az életedből!

Szlogen

A szlogen megmagyarázza a márkanevet. Ha a márkanév nem egyértelmű vagy éppen finomításra szorul, akkor a szlogenben tudsz pontosítani. A szlogen különösen fontos azokban az esetekben, amikor a saját neved vagy valamilyen fantázia szüleménye a márkanév!

Logo

A szlogen és a márkanév vizuális megjelenése. Olyan logót tervezz, vagy terveztess, ami közel áll hozzád, de ugyanakkor a célcsoportod számára is szerethető alkotás.

A sztorid

A történetmesélés korát éljük. Ha nem csak egy terméked van, hanem márkát is szeretnél köré építeni, akkor legyen egy történeted, egy igaz történeted, ami rólad, a termékről vagy a márkáról szól. Ez lehet a motivációd is, szólhat arról, hogyan kezdtél el szappant önteni vagy horgolni, hogy mi vonz egy technikához, hogy miért fontos vagy akár szenvedély számodra az alkotás. Egyre figyelj, a történet saját legyen és igaz! Mindenkiben vannak ilyen megismételhetetlen történetek. Te ne vedd el másét!

Te és a fotód

Vállald magad! Ez az egyik vesszőparipám! Ha én egy kézzel készült, különleges dolgot vásárolok, akkor szeretem tudni, hogy kitől teszem. Csak úgy névtelenül és „képtelenül” tömeggyártott terméket szoktam venni! Nagyon fontos, hogy bármilyen online felületen értékesíted a dolgaidat, a profilodban, a rólad oldalon mindig legyen fotó!

Megjegyzés:

A márkaépítés egy szakma. Egy óriási és csodaszép szakma. Ha könyv lenne, akkor ez a blogbejegyzés a tartalomjegyzékről készült vázlatpontok egy része lenne. Fogadd meg az itt írtakat, de ne a márkaépítést sose hagyd abba! Mindig lesz mit szépíteni, finomítani rajta!

hozzászólások

Kérdésed, véleményed van a leckével kapcsolatban? Írd meg nekünk!

2 válasz

  1. Engem a márkaépítésen belül olyan témák érdekelnének, mint pl. márkaépítés lépcsői, a jó márka ismérvei, a márkaépítés gyakorlati teendői, márkahűség kialakítása

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

kurzusok

Ki beszél itt?

2007-ben egy cipősdoboznyi üveggel és egy öreg üvegvágóval, 3 kisgyerek mellett kezdtem  alkotó vállalkozásba. Később elvégeztem az Edutus Online Marketing Szakát és az ékszereimet kizárólag online értékesítem.

A misszióm, hogy iparművész, kézműves és alkotó nőknek megmutassam, hogyan menedzseljék Önmagukat, vállalkozásukat és érjenek el anyagi sikereket, az alkotói szabadság megőrzése mellett.

RÓLUNK MONDTÁk