Vállalkozás

Ez a kedvenc témám.

Persze, ma mindenki vállalkozó akar lenni, mert az, tökre megéri, meg olyan sok pénzük van. Na jó, ez a piaci beszéd, amit az emberek gondolnak. De mi valóban a különbség az alkalmazott és a vállalkozó között? Elsősorban nem a pénz, hanem a GONDOLKODÁSMÓD.

Nagyon szeretem Robert Kyosaki könyveit, amit gondolom sokan ismertek. Nagyon jó dolgokat ír pénzről, vállalkozásról és gondolkodásmódról. Ha van kedved, olvasd el a Gazdag papa, szegény papa és a Cashflow négyszög című könyveket. Ez két alapkönyv ahhoz, hogy szemléletet tudj váltani.

Miért kéne váltani?

Eddig alkalmazottként éltél, fizetést és/vagy családi pótlékot, GYES-t kaptál, ami válság ide vagy oda mindig az adott napon megérkezett a számládra. Az sms pittyogása jelzett és Te nyugodt voltál. Ha vállalkozásra adod a fejedet, akkor ez nem így lesz.

Lesznek jobb és rosszabb időszakok, amiket hideg fejjel kell kezelni (igen, a jobbakat is!)

Mostantól nem havi ciklusokban kell gondolkodni, hanem hosszú és rövid távú tervekben. Ezek a tervek pedig nem a munkahelyeden eléd tolt excel táblák, hanem a magad kialakított a tervek.

Ugye jól hangzik, hogy Te döntheted el, hogy mennyit keresel?

Te döntöd el, de Te is vállalod érte a felelősséget! Én pedig segítek.

Az, hogy vállalkozó vagy, azonban nem a cégbíróságon, önkormányzaton dől el, mikor bejegyzik a papírjaidat. Ezek a fejedben dőlnek el.

Képes vagy-e megtervezni a jövedelmedet?

Képes vagy-e megtervezni az odavezető utat?

Képes vagy-e kitartani?

Képes vagy-e fejlődni, tanulni, hogy elérd azokat?

Képes vagy-e változni?

Képes vagy-e egy jó gazda szemével nézni a juhokra, vagy csak csaholó kutyaként rohangálsz körülöttük?

Ezeket mind gondold át és kérlek, hogy írd le egy papírra, amit jól tegyél el!

hozzászólások

Kérdésed, véleményed van a leckével kapcsolatban? Írd meg nekünk!

24 válasz

  1. Szia!

    Szerintem nagyon hasznos (nagyon-nagyon hasznos) könyv még Tim Ferriss: 4 órás munkahét c. könyve is. Bár közgazdászként dolgozom egy gazdasági tanácsadó cégnél, de még a komplex gazdasági ismereteim mellett is nagy szükségem volt/van az általad említett hatalmas szemléletváltásra, erre napról-napra rá kellett döbbennem.

    Az előbb javasolt könyv első óriási előnye, hogy sorra vesz néhány, általánosan elfogadott, belénk nevelt munkával kapcsolatos berögződést, és bebizonyítja róluk, hogy pontosan ezek gátolnak minket a siker elérésében, s ehelyett csak az időt és az energiát rabolják el. Helyettük más alappilléreket javasol, és megmutatja, Ferriss hogyan használja őket saját vállalkozásai kialakításánál.

    Emellett konkrét induló vállalkozás példákon be is mutatja, hogyan lehet kiépíteni és marketingelni egy vállalkozást, hogyan lehet az unalmas részeket automatizálni, hogy végre azzal tudjunk foglalkozni, ami miatt az egészbe belefogtunk, bármi legyen is az.

    A könyv hatására – bár még nem jöttem el a munkahelyemről – napi kb 2 órával kevesebbet dolgozom, és sokkal kevesebbet kell bejárnom a munkahelyemre. Az mostani féléves értékelésem pedig emellett is kiemelkedő:). Emellett pedig folyamatosan építjük a saját világunkat egy induló vállalkozás formájában:))

    Bőven megéri az árát tehát ez a könyv is, érdemes elolvasni szerintem. Na ennyit a reklámról, csináljuk tehát, amiért itt vagyunk:]. Szép napot nektek, legyetek rosszak!

    Nagy Csüny (mert két Csüny van)

  2. nahát! örülök, hogy épp ezek a könyvek kerültek szóba, mert a Gazdag papa, szegény papa címűt épp tegnap rendeltem meg online, aholis a 4 órás munkahét címűt szintén megnéztem, de már így is tele volt a kosaram 🙂 majd legközelebb! köszönöm az ajánlót!

    Zsuzsi, akkor mi a helyzet, ha nem tudok minden kérdésre igennel felelni?

  3. Sziasztok!
    Köszi Chuny, hogy ezt a könyvet is megemlítetted. Épp most fejezem be az olvasását. Szintén nagyon hasznos és sok okos gondolat van benne. Biztos, hogy még onnan is fogok idézni.
    Azonban aki most kezd el ilyen könyveket olvasni, a Gazdag papával kezdje, mert ezt én egy haladó anyagnak tartom!

    Kriszta, magánban kíváncsi vagyok, hogy melyikre válaszoltál nemmel! Ebben a poszomban arra szeretnék rámutatni, hogy ahhoz, hogy képesek legyünk egy jól működő vállalkozást vezetni kicsit alakulnunk, változnunk és mindehez pedig tanulnunk kell. Aki ezekre nem hajlandó, könnyen elvérezhet egy vállalkozásban. Azt hiszem, ezt jó előre tisztázni!

  4. a változásra, tanulásra hajlandó vagyok, sőt! küldtem e-mailt, hogy ne untassam a többieket ezzel, de szívesen megvitatom itt is, ha úgy alakul.

  5. Jelenleg is /21 éve/ vállalkozóként dolgozom.
    Ezekről a könyvekről már hallottam, most úgy gondolom be is szerzem, el is olvasom őket.
    Mit lehet akkor tenni, ha a gazdasági helyzet, az intenet adta lehetőségek beszűkítik egy tevékenységi kör /szitanyomás/ lehetőségeit, „terét”?
    Nyitott füllel és szívvel várom a választ.

    Üdv
    Kacago

  6. A juhok a terméket jelentik vagy a vevőt, netán valami egészen mást? Ezt a kérdést hogy is értsem konkrétan (azaz kevésbé költőien)?

  7. Nem akarnám szerkeszteni a mákgubót 🙂 de indithatnál egy külön kötelező olvasmány bejegyzést 🙂 én nem vagyok jó vállakozó, sosem olvastam egyiket sem, de hajlandó vagyok változni és szemléletet váltani 🙂 a bejegyzés esetleg kitérhetne, hogy mit ajánlasz kezdőknek és mit inkább haladóknak 🙂

  8. Köszi az ötletet doortje! Terveimben van egy kiskönyvtár összeállítása, ami egy külön oldalon, de a mákgubó alatt lesz megtalálható! Mivel rengeteg ötlet van a fejemben, ezért csak időt kérek tőletek, de sok dolog már folyamatban van és hamarosan debütál!

  9. A szitanyomással semmi baj.
    Tudom, hogy rengeteg munka van most is, csak engem nem „talált” meg mostanában. Az eddigi megrendelőim többnyire reklámügynökségek voltak, ami nekem nagyon is kényelmes helyzetet jelentett.
    Kevésbé volt jellemző, hogy a tényleges megrendelő közvetlenül talált volna meg.
    DE ezek az ügynökségek beruháztak 10-15 milliót ilyen-olyan nyomtatóra, és inkább rábeszélték az ügyfeleket, hogy az igénytelenebb, egyszerűbb megoldást is elfogadva adják alább az elképzelésiket, és házon belül mindent megoldottak. /Papír gsúly, festék színe, fedettség, stb./
    Lehet, hogy az árarány is arra billent, de nem szabad elfelejteni, hogy a szitázás /nálam legalábbis/ MANUFAKTÚRAként működik a mai napig is (és a szívemet is beleadom). Nagyon szeretem csinálni.
    Mostanra eljutottam oda, hogy megcsináltattam a honlapomat, a napokban már látható is lesz. Remélem sokat lendít majd az „ügymeneten”.
    Mit tehetek még?

  10. Szia Kacagó Kukac!

    Egy honlap elengedhetetlen bármely cég számára. Aki a neten nem megtalálható, az nem létezik … legalább is a mai világban. Ma már mindenki ott keres szolgáltatást azt hiszem. Telefonkönyv, szórólap, kisokos és egyéb források elavulóban a fiatalabb generáció körében és nem hiszem hogy a nyugdíjasok szitanyomásra tartanak igényt :). Vagyis biztos hogy nagyon sokat lendit majd az iparon ha van jó (!!!) honlapod, mert a honlap magában még nem elég. annak jónak kell lennie. És mitől jó a honlap: könnyü megtalálni, igényes kivitelü (nem feltétlen drága, de szép), és tartalmazza a kellő infót. Szakemberek biztos hozzá tudnának még tenni jónéhány dolgot, nekem ennyi jut eszembe.
    Második lépés pedig sztem a biztos partnerek megtalálása. Ha van állandó szállítód, van állandó munkád. Ha meg tudod határozni hogy mennyi ilyenre van szükséged, van célod, van miért pedálozz :). Egy biztos partner meg segit behozni a másodikat. Ha elégedettek a munkáddal, ajánlani fognak. De nem szabad várni rájuk, utánuk kell menni, keresni kell őket. Nem értek a szitanyomáshoz és a manufaktúra jellegű munkákhoz sajnos, de szerintem az ilyen finom kézimunkákra nagyon nagy igény van bizonyos körökben. Ezt a kört kell megtalálni. Hátha van itt vkinek ötlete, hogy hol forognak a körök 🙂 És majd ird meg nekünk hol az új honlapod. Tudod, minnél több helyen szerepel, annál jobb honlapnak hiszi a google.

  11. Kacagó Kukac: Nem vagy Te elveszett ember. A hozzászólásodban leírtad mindazt, ami kisegíthet téged a bajból. A különbség a fontos, közted és a konkurencia között. Ezt a különbséget kell eladnod, hogy Te miért vagy más.
    Egyébként is fel a fejjel nyomtatóval mindenki tud nyomtatni, csak pénz kérdése, hogy megveszi-e. Igényes, ahogyan Te írod manufaktúra munkához pedig szakember kell, mert az minőség. A minőséget meg fizessék meg! Hidd el meg is fizetik. Én árultam már olyan helyen, hogy mellettem 5 asztallal 800 Ft volt az üvegékszer, nálunk 2500 Ft. Ennek ellenére rengeteg vevőm és megrendelés jött be. Nem az ár a lényeg! Ahogy doortje mondja, keresd meg azokat az embereket, akik ezt a fajta minőséget akarják venni. Utána már ők fognak keresni Téged!

  12. Jajj, kedveskéim, de nagyon jó olvasni Titeket, a próféta szóljon Belőletek!

    Félre a tréfát, azt gondolom, hogy a honlap készítő csapat nagyon profi /hosszú ideje dolgozunk együtt/, szájízem szerinti a dizájn is, szóval rendben lesz.
    Most kérdeztem róla őket, jelenleg korrektúrázás alatt van a szöveg, jövő hét végén már fent lesz, akkor megírom a címet is.
    Köszönöm a törődést.
    Üdv, Kacago

  13. Akkor már csak az van hátra, hogy az emberek könnyen megtalálják a honlapot!
    Hajrá!

  14. Az ár kérdése nekem is mindig kényes pont, mert mondjuk horgolt sapkát, még szépet is, nem túl drágán lehet kapni üzletekben. Oké, nem egyedi, de tényleg szép, én is bármikor felvenném. Az az ár – és az is, amit én meg szoktam állapítani, párszáz forintos órabért jelent. Ezt is úgy, hogy egyelőre nincs cégem, tehát nem adózom, nem költök könyvelőre. És hát eléggé be van határolva, hogy mennyit lehet egy nap alatt előállítani, mondjuk két sapkát vagy egy sálat (Még ha időbe több is beleférne, garantált ínhüvelygyulladás lenne belőle.). Nehéz kérdés, egyelőre nem is gondolok erre, nehogy idő előtt feladjam. Szóval nehéz az is, hogy megkérje az ember a normál árat, főleg, ha szellemi munka meg bébiszitter/takarítónő órabérek vannak a fejében.

  15. Kacagó Kukac, most már nagyon kiváncsiak vagyunk ám!!! Látod, ez is egy szuper marketing fogás. Bedobni vmit, aztán megváratni a népet! Hagy kiváncsiodjanak csak…
    ne habozz értesiteni ha éles az oldal!!!

  16. Anyahajó: ezt a „boltban mennyiért kapható” dolgot sajnos ismerem. Tavaly sokat tűzzománcoztam, elsősorban ékszereket készítettem eladásra. Aztán amikor a saját családom közölte, hogy az 1500 Ft-os ár szerintük drága egy tűzzománc nyakláncért (amivel mellesleg rengeteg munka volt), mert az egyik nagy bizsu boltban már 1200-ért is lehet venni „ugyanilyet”, na akkor azért elgondolkodtam. Egyrészt nem ugyanilyet, mert mindegyik darabom egyedi, úgy értve, hogy nem készítek belőle többet és a mintát is én tervezem meg. Másrészt a bolti az nem is valódi tűzzománc és nem is kézzel készítik – természetesen nem is annyi idő alatt. Egy „made in china” feliratos, tűzzománc-szerű tömegtermék persze, hogy olcsóbb. A baj csak az, hogy azért elég sokan vannak, akiknek az ár fontosabb…

  17. Ezt az ár kérdést a következő poszt kapcsán érdemes megvitatni!
    Folytassuk ott! Én már írtam, Ti jöttök!

  18. Várom nagyon az árazós posztot. Totál elveszett vagyok ezügyben, noha azt gondolom, hogy biz. szint alá nem lehet menni, hiszen az ár az értéket (is) jelzi.

    Viszont: azt gondolom, hogy a vállalkozói, manager szemlélet mellett eléggé fontos azt is kitalálni, hogy te (a termék) ki vagy, és néha ez sem megy könnyen.

  19. Kacago Kukacnak:
    Javaslat még, hogy kezdj el használni ilyen programokat, mint a Google webmaster tools és a Google analytics. Ezek ingyenes programok. Arra jók, hogy időről időre, mondjuk hetente ránézz, és a statisztikákból lásd, milyen keresőszavakkal jutottak az emberek az oldaladra, ott mennyit maradtak, stb. Nagyon hamar rá fogsz jönni, hogy milyen irányba bővítsd a megjelenő tartalmat.
    Ha a net a menő, csináld jól azt!!!:). Mi még csak most indítottuk a honlapunkat nemrég, magunk csináltuk, még a tartalom is kevés rajta, de mégis már kezdenek minket megtalálni:) Nagy szó ez! Szóval ne a világ menjen el melletted (ahogy látom azért nem fog), hanem te menj arra, és ha már arra mentél, akkor akár táncolhatsz, futhatsz, indiánszökdelhetsz is arra:D
    Szép estét, Gubók!

  20. vadjutka:
    Igen, nekem is a termék, tehát önmagunk kitalálása volt eddig a legnehezebb feladat. De most, az elmúlt héten, részben a mákgubó energiáját felhasználva (kösz, Zsuzsi megint) átkattant bennem pár kapcsoló. Nem kell magadat kitalálni a szó legszorosabb értelmében. Inkább be kell engedned a tudatodba azt a valakit (a terméket), aki te ösztönösen (tehát tudat alatt) vagy. Legalábbis én erre jutottam, és annyira igaznak tűnik most számomra, hogy ezt megosztom veletek is. Szóval nem kell erőlködni, csak hagyd, hogy előtörjön belőled a kreativitás. Egyre gyorsulni fog ez a folyamat, ha nem állítod meg (saját tapasztalat).

  21. sziasztok!
    nagyon fontos kérdésem van!!!!!!!!
    mégis mikortól KELL vállalkozást indítani?
    meddig blogolhatok és beszélhetek a szellemi v tárgyi „műveimről” anélkül hogy cégem lenne?
    gyed-en lévő kismama vagyok és valamit kell csinálnom nekem is h. elég legyen a pénzünk…de céget csak a gyed lejárta után tudnánk csinálni /1,5év/…az meg nem buli hogy eladok valamit interneten kijön az apeh /csupa kis betűvel/és jó sok nullára megbüntetnek…
    komolyan mondom nektek mióta a második gyerekemmel terhes lettem ,már a villamoson sem lógok…szégyenlem…
    mit javasoltok?
    blogoljak ,mérjem fel a piacot,áruljak a meskán ,tanuljak…stb
    vagy ugorjak bele valami feketébe vállalva az esetleges szégyent…
    és mentegetőzve hivatkozzak a válságra, a villanyszámlára vagy arra hogy éhes a gyerek…?
    Manita

  22. Szia Manita!
    Hogy mikor kell vállalkozást indítani? Akkor, amikor bevételed van belőle. Én nem javaslom a fekete munkát. Nagy az anyagi bukás lehetősége és még nagyobb az erkölcsi.
    Azonban amíg GYED-en vagy tanulni tudsz. Hogyan működik az internet, mit szeretnek az emberek olvasni blogokon, hírlevélre tudsz feliratkozókat gyűjteni és hasonló. Nagyon jó tanulóidőszak ez! Használd ki.
    Utána pedig javaslom, hogy egy családi cégbe társulj be egy évre, ha az sikeres, akkor csináld meg a sajtodat. Így lesz a legkisebb a rizikó!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

kurzusok

Ki beszél itt?

2007-ben egy cipősdoboznyi üveggel és egy öreg üvegvágóval, 3 kisgyerek mellett kezdtem  alkotó vállalkozásba. Később elvégeztem az Edutus Online Marketing Szakát és az ékszereimet kizárólag online értékesítem.

A misszióm, hogy iparművész, kézműves és alkotó nőknek megmutassam, hogyan menedzseljék Önmagukat, vállalkozásukat és érjenek el anyagi sikereket, az alkotói szabadság megőrzése mellett.

RÓLUNK MONDTÁk