A Thanksgiving, azaz a hálaadás ünnepe az amerikai kontinensen, főként az Egyesült Államokban és Kanadában jellemző. Ilyenkor a családok közös étkezés során pulykát fogyasztanak és hálát adnak a betakarított terményekért és az elmúlt év örömeiért, sikereiért. Ezt a 17. századból induló vallási ünnepet az angol származású protestánsok honosították meg.
A Thanksgiving ünnepe az Egyesült Államokban a legjelentősebb, ahol ez az alkalom minden esetben november negyedik csütörtökjére esik!
Black Friday
A Black Friday a hálaadást követő nap, ami az amerikai kereskedelemben a karácsonyi bevásárlás kezdete és ezt giga akciókkal teszik hangsúlyosabbá. Az egynapos vásárlási ünnep mára már a teljes hétvégét kitölti, sőt egyes cégek egész Black Friday akciós heteket hirdetnek.
A Black Friday-jal kezdődő hétvégéhez kapcsolódó és akciókat rejtegető napok:
Small Business Saturday – Kisvállalkozási Szombat, ami a kis és helyi vállalkozásoktól való vásárlás elősegítésére jött létre, azonban nálunk, még kevesen ismerik
Cyber Monday – Cyber Hétfő. Míg a Black Friday egy általános vásárlási láz hypolása, addig a Cyber Monday sokkal inkább az online vásárlásra fókuszál
Ennyit a Black Friday történetéről és akkor nézzük, hogy
Mit mutatnak a számok a magyar piacon?
Míg 2019-ben 1,7 millió magyar vásárló 60 milliárd forintot költött el a kiskereskedelemben, addig, 2018-ban a vásárlószám 2 millióra növekedett és a költés 78 milliárd forintra ugrott a magyar piacon. Ez több, mint 20%-os növekedést jelent. Míg néhány éve a magyar kereskedelemben nem volt ismert a Black Friday foglama, ma már ez egy jól ismert marketing lehetőséggé vált, mind az online, mind az offline piacon.
Ezért profitálhatsz a Black Fridayból
Nézzük, milyen előnyöket rejt magában a Black Friday, ami miatt Neked is érdemes lehet valamilyen kedvezményes vásárlási lehetőséget és hozzá tartózó marketinget kitalálni erre a napra, hétvégére!
Black Friday brand
A Black Friday hírlevél tárgysorral 5 éve még aligha tudtak volna mit kezdeni a vásárlók, azonban ma már előre kérdezik és várják, hogy milyen akciók és kedvezmények lesznek Fekete Péntek kapcsán az egyes márkáknál. Mainstream lett ez a nap. Pontosan ezért könnyű rá építeni, marketing tevékenységet kitalálni, hiszen nemcsak ismerik, hanem egyszerűen várják is ezt a vásárlók. Így a kedvezményeid, mint apró magok, egy jól előkészített termőtalajba hullanak és egyszerűen tudsz vásárlásokat realizálni ezekben a napokban.
Sokan kivárnak a vásárlással
A Black Friday hétvégét megelőzően ezért sokan kivárnak a vásárlással, különösen, ha nagyobb értékű dolgot, pl. műszaki cikket szeretnének vásárolni.
Milyen kihívásokkal fogsz szembesülni, mint alkotó?
Kisvállalkozók esetében, azonban érdemes a kihívásokkal is számolni, ugyanis a nagy cégek nagy büdzséjű marketingjével nem biztos, hogy fel tudod venni a versenyt! Érdemes tehát mérlegelni, hogy a te vállalkozásod esetében van-e létjogosultsága a Black Friday kedvezményeknek.
Mit tudsz kínálni a vásárlóknak?
A Fekete Péntek eredetileg az őrülten nagy kedvezményekről szól, bár ezt sok cég nem veszi komolyan. Én azt gondolom, hogy csak akkor tud nagyot szólni, ha jelentős kedvezményt adsz. A kézművesek és iparművészek esetében azonban még akkor sincsen olyan jelentős árrés, mint egy iparilag gyártott terméknél, ha a mákgubó profi árazási útmutatójával áraztál! Így ha jókora kedvezményt adsz, akkor konkrétan a saját munkád nem lesz kifizetve! Igaz, hogy nagy bevételt realizálsz, de üzletileg a kampány nem fog Neked pénzt hozni.
Ha pedig nem adsz nagy kedvezményt, akkor a kampányod nem fog nagyot szólni. Lehet, hogy szert teszel többletvásárlásokra, de ez nem lesz jelentős, így megkérdőjelezem, hogy van-e értelme energiát fektetni egy kampány elkészítésébe!
Hirdetői zaj
A másik szempont, amit nem szabad elfelejteni, hogy ebben az időszakban szinte képtelenség lesz eljutni az emberekhez. Fekete Péntek reggelén biztos vagyok benne, hogy mindenki email fiókjában háromszor annyi hírlevél lesz, még olyanoktól is kapunk, akik szinte soha nem küldenek hírlevelet. Ez pedig azt jelenti, hogy nagyon jó címsort kell írnod, hogy egyáltalán megnyissák a követőid, feliratkozóid és nagyon jó ajánlattal kell megcélozni őket, hogy kattintsanak és vásároljanak.
Mindezek mellett még ott vannak a hirdetések, legyen az Google Adwords vagy éppen Facebook. Ilyenkor mindenki hirdet s ez jelentősen fel fogja verni a hirdetési árakat. A nagy, műszaki cikkeket értékesítő mega webáruházak büdzséjével kérdés, hogy versenyre tudsz-e majd kelni.
Akkor mit javasolsz, Zsuzsi?
A Black Fridaynak vannak előnyei és hátrányai is kisvállalkozási szempontból. Nem mondom azt, hogy mindenképpen vágj bele, de arra se biztatlak, hogy hagyd ki ezt a lehetőséget! Mindenkinek magának kell eldönteni, mennyi munka az, amit ebbe bele tud fektetni és mekkora kedvezmény az, amit reálisan meg tud adni.
Egyet biztosan nem ajánlok, hogy a teljes kollekciódra és árukészletedre adj 40-50%-os kedvezményt. Azonban ha vannak régi bennragadt termékeid, akkor jó lehetőség lehet azokat értékesíteni és egy kicsit kipucolni a raktáradat. Ha ilyened nincsen és mégis nagyon szeretnél Black Friday akciót, akkor azt javaslom, hogy válaszd ki azt a kollekciódat, amin a legnagyobb árrés van és arra, de csak arra adj egy jelentős kedvezményt a Fekete Péntek hétvégéjén, de semmiképpen ne egy teljes hétig vagy rosszabb esetben egy hónapig.
Statisztikai adatok forrása: enet.hu
Egy válasz
Kedves Zsuzsi, hasznos volt, köszönöm!