Sikertörténet: egy pár, két márka

Szeretek sikeres alkotókat bemutatni. Először mindig a terméket nézem meg ey vállalkozás esetében és ha az felkelti az érdeklődésemet, akkor belenézek, körbejárom a vállalkozást is. Így történt ez most is. Egy FB csoportban elegyedtünk beszélgetésbe és nagyon megtetszett a két vállalkozás, amit Nóra és a férje Gyuri megálmodott és vezet. Inspirálódj Te is tőlük!

Két vállalkozásod is van, az egyik iparművész termékeket gyárt és értékesít, a másik szolgáltatást. Kérlek mutasd be őket!

A debaba KRAFT márka 2016 októberében született: gyerekszoba dekorációkat és készségfejlesztő eszközöket tervezünk és kivitelezünk a férjemmel: puha nagy párnákat, modern hímzőkészletet kicsiknek és nagyoknak, marokpárnákat, magasságmérőt, print szetteket, szerethető mintájú kis notes(z)-eket, és pihe-puha polártakarókat. Semmiképpen sem változó kollekcióban gondolkodtunk: saját tervezésű, állandó figuráink vannak, amelyek folyamatosan bővülnek újabb állatkákkal. Az alkotás örömét is szerettük volna párhuzamosan megismertetni a gyermekekkel, például a hímzőkészlet segítségével egyedi marokpárnát, a Bújtató segítségével pedig szintén egyedi, tű segítsége nélkül kihímezhető fa marokállatkát kapunk végeredményül. A magasságmérőnk is egyedülálló a hazai piacon: lézervágott fa állatfigura a teteje, a mérő része textil, az alját pedig fagolyó és bojt zárja. A célunk az volt, hogy olyan állatfigurákat hozzunk létre, amelyek egységessé teszik a gyerekszobát, meghatározza annak arculatát, témáját, hangulatát, színeit.

A designizmus Tervezőiroda egy nem hagyományos grafikai stúdió: mi nem csupán logót és arculatot tervezünk: mi úgy fogalmazunk, hogy identitást és változást tervezünk. Tudjuk, megtanultuk, hogy a logó egy eszköz; cégek, márkák jelölésére szolgál. Mi mégis kicsit másként tekintünk rá: a logó számunkra műalkotás és önkifejezési eszköz. Stratégiai érték. Vizuálisan képviselt eredetiség. Őszinteség. Intelligencia.

Mi nem készítünk 10 logótervet és nincs 10 korrektúraforduló sem. Nálunk nem találsz árnyékos, színátmenetes és szivárványszínű logót, mert már a tervezés során gondolunk a logó utóéletére is:  bár egyre szélesebb spektrumú a kivitelezési technológiák skálája, mégis például egy átmenetes logót hímezni nagyon nehézkes és nem garantál esztétikus végeredményt.  Mi nemcsak azért használjuk az intelligens tervezés kifejezést, mert jól hangzik. Mi tényleg így dolgozunk.

Hogyan egészíti ki a két cég egymást?

A debaba KRAFT tulajdonképpen a designizmus tervezőasztalán született, azóta azonban teljesen önálló márkává nőtte ki magát. Az arculati anyagokat a logótól kezdve a csomagoláson keresztül a facebook kampányok grafikai anyagain át mindent a designizmus tervezett. A debaba KRAFT kivitelezői pedig szépen lassan a designizmus alvállalkozói, szakemeberei/kivitelezői lettek. Több ponton kapcsolódik tehát a két vállalkozás, mégis a legerősebb közös pont a férjem és én vagyunk, hiszen mindkét vállalkozást együtt, közösen terelgetjük.

Melyikben mit szeretsz leginkább?

Mindkét vállalkozásban én vagyok a kreatív szakember: tervezek és alkotok. Ipari formatervezőként végeztem a MOME-n 2010-ben, de már az egyetemi évek alatt kiderült, hogy – ahogy egy volt egyetemi tanárom fogalmazott – „nagyon erős a grafikai vénám is”. A debaba KRAFT inkább a terméktervezésről, egy új, kézzel fogható tárgy létrehozásáról szól (itt élem ki a formatervezői énem) míg a designizmus Tervezőirodában a grafikán van a hangsúly. Mindkettő az alkotásról szól, mégis máshogyan, más eszközökkel. Szeretek egy üres rajzlap felett ülni és megtervezni a debaba KRAFT új állatfiguráját, vagy a designizmus Tervezőiroda egyik ügyfelének új logóját. De éppúgy szeretem lecsiszolni a lézervágott fát, amit egy étteremnek készítettünk és megvarrni a magasságmérő prototípusát. Azt mondják, mindkét márkán érződik a „kézjegyem” és azt hiszem, ez jó, hiszen van egy olyan stílus, amit én hoztam létre.

Családi vállalkozásban dolgoztok. Hogyan választjátok el a céget és a magán életeteket?

Mint ahogy a két cégben, itt is a tervezésen, az általunk hozott szabályokon (és azok betartásán) múlik minden. Ilyen szabály például, hogy nálunk a klasszikus hétvége nem mindig a szombat és vasárnap, hanem mondjuk a kedd és a szerda. Mivel rugalmas időbeosztásban dolgozunk, ezért megtehetjük, hogy szombati nap helyett szerdán menjünk a gyerekekkel az állatkertbe, vagy egy jó nagyot sétálni. Az énidő ugyanolyan fontos, mint az együtt töltött: igyekszünk hetente kétszer külön-külön intézni dolgokat, legyen az egy tárgyalás, céges elintéznivaló vagy csak egy szimpla bevásárlás. Mivel mindenkinek megvan a feladata, és nagyjából ezek nem is átjárhatók (Gyuri a férjem például nem tervez logót, én pedig nem programozok weboldalt) ezért így talán könnyebb, mint azoknál a vállakozásoknál, ahol mindkét fél ugyanazt a munkát végzi.

A marketinget Ti magatok csináljátok vagy külsős cégre bízzátok?

A munkáink 80%-a ajánlás útján érkezik, így nincs akkora szükség marketingre jelenleg. Az ügyfeleink számára viszont ajánlunk szakembereket, mert mi nem vagyunk profik ezen a szakterületen, így ezt azokra az emberekre bízzuk, akiknek megvan hozzá a kellő szaktudásuk. Szerintünk a polihisztorok kora lejárt. Hisszük, hogy ha csak arra fókuszálunk, amiben igazán profik vagyunk, eredményesebbek leszünk.

Volt a vállalkozásban valamilyen kudarcod? Mit tanultál belőle és hogyan léptél tovább?

A designizmus Tervezőirodánál egyre többször mondunk nemet mi az ügyfélnek, ha ő kifejezésre juttatja, hogy egy olyan grafikust keres, aki elkészíti számítógépen az általa megálmodott logót, grafikát. Mi nem eszköznek tekintjük magunkat, akik értenek a számítógépes programokhoz, hanem szaktudással rendelkező kreatív tervezőknek.

Mire vagy legbüszkébb a vállalkozásoddal kapcsolatban?

Szeretek csapatban dolgozni, szeretek egyedül is dolgozni, de ha olyan emberrel dolgozhatok együtt, aki kiegészít, és akire felnézhetek, akkor a legkönnyebb kiteljesedni. Büszke vagyok arra, hogy a designizmus kifejezést én találtam ki másodéves egyetemistaként, és mára azon túl, hogy egy bejegyzett, lajstromozott védjegy lett, működő vállalkozássá nőtte ki magát, aki képes fenntartani egy családot. Büszke vagyok arra, hogy szakmabeliek méltatják a munkáinkat, hogy érezhető a szakmai fejlődés és hogy minden igényt sablonos, elcsépelt megoldás helyett kreatív megoldással tudunk kielégíteni. Büszke vagyok a sok elégedett ügyfélre is, akik hírét viszik a vállalkozásnak és ezzel is öregbítik a designizmus hírnevét.

A debaba KRAFT pedig nem egészen egy év alatt, egy pici, kézműves vállalkozásból indult négy állatfigurával és három termékkel, ma viszont tíz állatfiguránk van, bent vagyunk a számos boltban, köztük a babyberry és barátai showroom-ban is, és több mint kilenc féle termék található meg a termékpalettánkon.

Van egy komoly missziótok és egy ehhez kapcsolódó pályázat, ami a mákgubó olvasóinak is érdekes lehet. Mesélnél erről egy kicsit?

Az alkotás, tervezés számunkra hivatás, szenvedély és életforma. Minden egyes megkeresést olyan lelkesedéssel fogadunk, mintha az első lenne. Hiszünk abban, hogy a munkánk hasznos, és képes előremozdítani a vállalkozást egy kreatív és jól átgondolt arculat. Azonban sajnos sok cég még mindig nem érzi ennek a jelentőségét, sajnálják rá a pénzt, az energiát vagy úgy érzik, ezt ők is meg tudják csinálni, nincs szükség szakemberre. Pedig semmibe nem kerül egy árajánlatot kérni, és profira bízni a cég megjelenését. Mindig azt mondjuk az ügyfeleinknek, hogy arról a cégről hogyan higgyük el, hogy a legjobb szolgáltatást/alapanyagot fogja nyújtani számunkra, ha még a megjelenésére sem költ? Az első benyomás fontos, gyakran döntő jelentőségű. Mi azoknak a cégeknek, vállalkozóknak szeretnék segítséget nyújtani logó-, és arculattervezéssel, akik komolyan foglalkoznak a cégük jövőjével, hisznek abban, hogy ehhez elengedhetetlen egy céges arculat, identitás. Éppen ezért úgy döntöttünk, hogy minden évben két cégnek készítjük el az arculatát (logót, kisarculatot és weboldalt tervezünk számukra) hogy minél több profi megjelenésű cég legyen a hazai és nemzetközi piacon. Mindezt ingyen, költségmentesen tesszük, természetesen a nyertes pályázó igényeihez igazodva.

Köszönöm az interjút!

Aki szeretne a designizmusnál pályázni logó- és arculattervezésre, itt teheti meg!

hozzászólások

Kérdésed, véleményed van a leckével kapcsolatban? Írd meg nekünk!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

kurzusok

Ki beszél itt?

2007-ben egy cipősdoboznyi üveggel és egy öreg üvegvágóval, 3 kisgyerek mellett kezdtem  alkotó vállalkozásba. Később elvégeztem az Edutus Online Marketing Szakát és az ékszereimet kizárólag online értékesítem.

A misszióm, hogy iparművész, kézműves és alkotó nőknek megmutassam, hogyan menedzseljék Önmagukat, vállalkozásukat és érjenek el anyagi sikereket, az alkotói szabadság megőrzése mellett.

RÓLUNK MONDTÁk