2020. tanulságai

Az elmúlt év nem volt egy könnyű időszak senkinek sem. Mind, mint ember, mind mint vállalkozás megannyi kihívással kellett mindenkinek szembe nézni. Mindenképpen szerettem volna ezeket a változásokat így utólag, tiszta fejel összefoglalni, hogy közösen értékelhessük és átértékelhessük ezt a furcsa évet, különösen at iparművész és kézműves kisvállalkozások szemszögéből.

Fontos leszögezni, hogy 2020. üzletileg egyáltalán nem egy rossz év volt. Számos tervező és alkotó sikeresen abszolválta ezt az évet és extra bevételt is realizált!

Változtatási képesség

Március 11. volt felhívtak a kollégiumból, hogy az egyik gyerekem köhög és a vírus miatt, most jobb lenne ha érte mennék. Este 6-kor beültem az autóba és elindultam érte. 8-kor, mikor odaértem, mondtam a másik lányomnak is, hogy jöjjön Ő is, hiszen nem szeretnék két nap múlva megint jönni. Hazafele az egyik kifejtette, hogy nem is tudja nyáron melyik nyelvterületre menjen nyelvet gyakorolni. Csak annyit feleltem, hogy szerintem nem fog sehova menni, mert lezárják a határokat. Ezen kicsit összekaptunk, majd elaludtak. Vezettem az autópályán az éjszakában és az járt a fejemben, hogy most örökre megváltozik körölöttünk a világ. Egyszerre volt izgalmas és ijesztő. Két nappal később este az ágyban hallgatták a bejelentést, hogy bezártnak az iskolák…

A változás hihetetlenül hirtelen jött és nem lehetett felkészülni rá. Csak apróbb változtatásokra volt idő és ez nagyon ijesztőnek tűnt a helyzet. Egy héten át minden olyan félelmetes volt. Mi lesz? Hogy lesz? Mi lesz az egészségünkkel, mi lesz a munkánkkal. Néhány nap letargia után kihúztam magam és azt mondtam, megyünk tovább.

Panyizuzsi volt, van és lesz! Másnap elindítottam a #legyetekkedvesek kampányt, mint az első kreatív kisvállalkozásoknak szóló, egymást támogató kampányt. Számomra ez volt a fordulópont! Hoztam egy döntést, hogy végig fogom csinálni és onnantól már csak azon kellett gondolkozni, hogy hogyan. Erre pedig bőven volt idő!

2020 egy tükör volt amibe nem lehetett nem beleznézni

2020. felhívta a figyelmünket arra, hogy érdemes a vállalkozásban felülvizsgálni dolgokat és ha kell, akkor változtatni.

Egy vállalkozás egy elég feszített időbeosztással jár, nem sok szabadideje marad az embernek. Kicsit robotpilóta üzemmód az egyész. Ami megvan, készen van, az jó megyünk tovább. Pedig olykor jó lenne megállni és megnézni mindazt amit van. Először is légy büszke rá, majd vizsgáld meg. Jó igy ahogyan van? Min kellene változtatni, finomítani?

Sokan, még vállalkozók is jönnek a majd-nincs időm-ráér még hármasával. Azonban a pándémia folyamatosan azt kiabálta az arcunkba, hogy MOST van idő, TEDD meg!

2-féleképpen kellett változni és változtatni:

Reagálni a helyzetre

A legfőbb célja egy vállalkozónak, hogy legyen profitja, ami a covid miatt sokaknál már a null-profit, azaz a túlélés is elégséges célnak bizonyult. Lépni kellett mindenkinek, ha az egyik részen, pl. vásárok nem jön be a bevétel, akkor hogyan tudom ezt pótolni, honnan tudok bevételt szerezni. Milyen lehetőségeim és megoldásaim vannak?

Ezeken a kérdéseken gondolkoztak el a legtöbben. Azonban a profitnövelésnek ez csak az egyik módja, azonban ott a másik, a költségcsökkentés.

Felülvizsgálni mindent

Profit növelésre önmagában nem használnám, de bevételnöveléssel együtt, illetve válsághelyzetben, mint a 2020-as pándémia remek eszköz lehet.

Felül kell vizsgálni a vállalkozásod azon részeit, melyek a legtöbb költséggel járnak, elsősorban:

  • bérek
  • havi fix költségek
  • üzemeltetési költségek (web karbantartás, üzemanyag, stb)
  • rezsi költségek (bérleti díj, víz, gáz, villany)
  • előfizetések (tagsági díjak, előfizetések: hírlevél küldő, előfizetős marketing, illetve képszerkesztő szoftverek)
  • beszerzési források újragondolása, újratárgyalása

Egy szóval sem mondom, hogy ezekre nincs szükség, sőt válsághelyzetben még többet kell kommunikálnod és még jobbat kell adnod magadból, a termékeidből.

Azonban, ha Te már évek óta előfizetsz egy online szolgáltatásra, akkor érdemes megvizsgálni, hogy van-e olcsóbb megoldás a piacon, ami ugyanazzal vagy esetleg jobb funkcionalitással bír.

Remek lehetőség volt ez beszállítói, alvállalkozói szerződéseket újratárgyalni. Senki nem akarta elveszteni a partnereit, inkább megállapodott egy új, kedvezményesebb árban és folytatták a közös munkát.

Azt gondolom, hogy akik ezt a lépést megtették és jó döntéseket hoztak sokat tettek a vállalkozásuk életben maradásáért!

Értékesítési csatornák

A kézművesek és az iparművészek számára a pándémia során a legnagyobb változás az értékesítési csatornák átrendeződése volt. Azok, akik eddig főként vagy esetleg kizárólag vásárokban illetve viszonteladókon keresztük értékesítettek komoly bevétel kimaradással szembesültek.

Ezen belül is kétféle csoportot különböztetnék meg. Akik el tudták érni a rajongó táborukat a közösségi médián keresztül vagy éppen komoly hírlevél feliratkozói adatbázissal rendelkeztek és ezeket a csatornáikat használták, ők viszonylag hamar értesíteni tudták a vásárlóikat, hogy hogyan tudnak a pándémia alatt is vásárolni. Legyen az egy személyes üzenet vagy villámgyorsan létrehoztak webáruházakat.

Azoknak akiknek semmiféle adatbázisuk, közösségi média felületük nem volt vagy csak nagyon kevés, a márkájuk felé elkötelezett embert értek el, ők bizony komoly bajba kerültek és néhányan teljesen abbahagyták az alkotói tevékenységüket!

Új trendek

Mint minden változással, egy pándémiával is jönnek új trendek. Most minden irányból nagyon erős volt a hazai termékek vásárlására buzdító kampány, ami hihetetlenük sok embert ért el és számos vásárlót is hozott.

A mai napig nagyon erős és sok megtekintést hozó #vegyélhazait hashtaget érdemes Neked is használni!

Az elmúlt év egyik legfőbb tanulsága, hogy legyen egy saját online felületed, ahol értékesíteni tudsz, és elérd a vásárlóidat. Ha ez a kettő adott, akkor túl tudod és túl fogod élni ezeket a megpróbáltatásokat!

Ha ehhez segítségre van szükséged, akkor foglalj Panyi Zsuzsihoz egy időpontot személyes tanácsadásra. Különösen, hogy a januárra foglalt időpontok még a régi áron, 20.000 Ft / két óra elérhetőek, azonban február 1-től már csak a 2021.-es árakon tudsz időpontot kérni!

A tanácsadás részleteit itt találod!

2021. különkiadás

Bár ez egy 2020.-as évet értékelő bejegyzés érdemes szót ejteni a 2021. elején történtekről is. Politikai állásfoglalás nélkül szeretném felhívni a figyelmedet az amerikai elnökváltás körülményeire, legfőképpen a social media hatalmára. Az Egyesült Államokban ugyanis az elnököt letiltották a Facebook, a Twitter és más közösségi csatornákról, más csatornák alól pedig kihúzták a talajt. Mindez azt bizonyítja, hogy a közösségi médiának óriási hatalma van, ugyanakkor önkényesen dönthet.

Gyakran szoktam mondani a tanítványaimnak, hogy ha Mark Zukerberg holnap reggel úgy dönt, hogy minden like után 1000 Ft-ot levon a Te és az én bankszámlámról, akkor ezt szíve joga megtenni, hiszen az az Ő vállalkozása. Mi maximum annyit tudunk tenni, hogy azt mondjuk, köszi, ebből nem kérünk.

Számos alkalommal felhívtam sokak figyelmét arra, hogy csak saját tulajdonú csatornákra építkezzenek, mindamellett, hogy a többit használják. Ugyanis, ha nincsne saját kommunikációs csatornád, mint például egy hírlevél adatbázis vagy egy blog, akkor egy ilyen változás során könnyen kerülhetsz az amerikai elnök helyébe, azaz nem tudsz hol kommunikálni a követőid felé.

Éppen ezért, ha még nincsen saját hírlevél rendszered, akkor idénre ezt mindenképpen tervezd be. Itt egy letölthető táblázat aminek segítségével összehasonlíthatod a főbb hírlevélküldő rendszerek funkcionalitását és árait!

TÖLTSD LE MOST A MAGYARORSZÁGON HASZNÁLT LEGJOBB HÍRLEVÉLKÜLDŐ RENDSZEREK ÖSSZEHASONLÍTÓ TÁBLÁZATÁT! LETÖLTÉSHEZ KATTINTS IDE! >>>

hozzászólások

Kérdésed, véleményed van a leckével kapcsolatban? Írd meg nekünk!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

kurzusok

Ki beszél itt?

2007-ben egy cipősdoboznyi üveggel és egy öreg üvegvágóval, 3 kisgyerek mellett kezdtem  alkotó vállalkozásba. Később elvégeztem az Edutus Online Marketing Szakát és az ékszereimet kizárólag online értékesítem.

A misszióm, hogy iparművész, kézműves és alkotó nőknek megmutassam, hogyan menedzseljék Önmagukat, vállalkozásukat és érjenek el anyagi sikereket, az alkotói szabadság megőrzése mellett.

RÓLUNK MONDTÁk