Mi az, ami tényleg számít? Like-ok, követők, kommentek?

Nemrég az egyik mákgubós tanítványommal beszélgettünk arról, mennyire felemészt minket a közösségi média és az ahhoz szükséges tartalomgyártás. Mindeközben elvész a lényeg, az új termékek tervezése és a stratégiában való gondolkozás!

Látogatók. Követők száma. Like-ok. Kommentek. Megjelenések. Megannyi statisztikai adat, amikkel mi online vállalkozók dobálózunk  és ezek alapján ítéljük meg magunkat és a másikat.

Túlságosan nagy figyelmet szentelünk a számoknak

Ha az egyik éppen csökken, akkor bepánikolunk. Keressük a változást az algoritmusban, megmondjuk egymásnak a tutit, meghackeljük a rendszert. „Most ezt kell csinálni, hogy jó eléréseket produkáljunk!” – mondjuk. Keressük az új utakat, gyártjuk a jobb és tökéletesebb tartalmakat kizárólag a közösségi médiának.  Egyszerűen futunk a közösségi média után, szemünk elől tévesztve a vállalkozásunk célját.

Tényleg ez az ami fontos, tényleg ez számít?

Én is beleesem ebbe a hibába. Nézem a statisztikákat, ha rosszabbak, akkor napjában többször is. Feszülök a követőszám stagnálásán, az időnként visszaeső like-ok vagy éppen kommentek számán. De minek is? Kinek és mit kell bizonyítani a számokkal?

Egy iparművész, kézműves vállalkozásnak egyszerűen nem bizonyítanak ezek a számok semmit. Lehet Neked 100 rajongód, követőd, akiből 20 % vásárol és lehet az Instagramon áhított 10.000, akiből 0.1% vásárol.

Melyik a több?

Tényleg a követőszám az, ami fontos?

Te, mint alkotó azért kezdted el a vállalkozásodat, hogy a saját tervezésű, készítésű termékeidet értékesítsd, abból bevételt, megélhetést teremts saját magad és a családod számára. Nem az az elsődleges cél, hogy hány követőd, like-od, kommmented, hírlevél feliratkozód van!

Ez mind csak eszköz, csak egy jelzőtábla az út mentén, amin haladsz. Úgy képzeld el ezt az egészet, mintha Budapesttől a Balatonra indulnál az autópályán és minden egyes kilométerkőnél az ulticélt a következő kilométerkő elérésében határoznád meg. Az lenne a célod, hogy a 20-as kilométerkőtől eljuss a 21-esig és így tovább. Annyira erre koncentrálsz, hogy Budaörsnél nem az M7-esre, hanem az M1-esre kanyarodsz, azon is van 21-es kilométerkő és azt hiszed minden rendben, közben nem is a jó úton haladsz.

De akkor mi a fontos?

Milyen mérőszámra kell odafigyelni?

Bár a fentieknél fontosabb, de a bevétel sem a legfontosabb számod. Ami igazán számít az a profit!

Persze a profitot nem naponta, hetente kalkuláljuk, az a hosszabb távú, negyedéves, éves célokhoz tartozik hozzá. Ami ezzel szemben napi kérdés, hogy mennyi volt a bevételed, tegnap, tegnapelőtt és azelőtt. Ez az, ami egy vállalkozásban igazán számít.

OK, de hogyan lesz több bevételem? Nem a közösségi médiától?

Ezt nagy általánosságban senki nem tudja megmondani. Vannak akik az Instagramon keresztül érik el a vásárlóikat, van aki a hírlevelét használja erre és van aki a PR megjelenéssel vagy éppen SEO tevékenységgel éri el a legtöbb vásárlót. Természetesen vannak olyanok is, akik ezek kombinációjával lesznek eredményesek. Nincs mindenki számára működő modell, azonban egészen biztos kell, hogy legyen célod és ehhez kell egy stratégia. Egy terv arra, hogy mit és milyen lépések egymásutánjával fogsz elérni.

Ne aprózódj el!

Építsd fel a rendszeredet!

A legfontosabb, hogy felépítsd a saját stratégiádnak megfelelő tervezési, gyártási, értékesítési és marketing rendszeredet, méghozzá az alapoktól!

Nemrég a panyizsuszi blogra szerveztem a Design Heti sorozatomat, aminek a lényege, hogy 10 nap alatt 10 alkotót mutatok be nyereményjátékkal, interjúval és műhely bemutatóval. Mindig női vállalkozókat keresek ebbe a sorozatba és leginkább olyanokat, akiknek rendben van az online rendszerük. Csak azok fognak ugyanis egy ilyen sorozatból profitálni, akiktől utána az olvasóim, könnyen, gyorsan tudnak rendelni. Meg kell mondanom, rengeteg magyar alkotó márkáját végigböngésztem és nagyon-nagyon sok nem ment át a rostámon.

Nem az az online vállalkozás ugyanis, hogy csinálok egy FB oldalt. A FB vagy bármely más közösségi média kizárólag hangosbeszélő, ahol a tartalmadat világgá tudod kürtölni. Ha azonban nincs tartalmad, az online megjelenésednek nincs egy stabil alapja, mint egy weboldal vagy egy honlap, akkor a hangosbeszélőd aligha fog valamit is érni.

Fel kell építeni a rendszeredet az alapoktól lépésről-lépésre rengeteg munkával, hiszen a közhiedelemmel ellentétben az online vállalkozás nem egy könnyített pálya. A falakat, a marketinget csak stabil alapokra tudod felhúzni. Alapok és fal nélkül pedig nincsen tető, nincsen megfelelő mennyiségű értékesítés.

Ha Neked nincs lefektetve a stabil alapod, de stabil vállalkozást szeretnél építeni hosszú távra, akkor azt mondom, ne a közösségi médiának legyél szakértője! Menj vissza az alapokhoz! Áss le a dolgok mélyére és kezd onnan felépíteni az egészet! Ha ezzel megvagy, akkor csiszold, tökéletesítsd és utána tegyél ismét nagyobb hangsúlyt a közösségi média felületeidre!

Készen áll a rendszered és működik!

Ha megvan és egy ideje már  működik is a rendszered, érdemes felülvizsgálni a stratégiádat és az eredmények függvényében módosítani, marketinges szóval optimalizálni azt! Hogy az, ami eddig működött, még jobban tudjon működni. Nézd meg honnan jön eddig a legnagyobb bevételed, mi most a legerősebb bevételi forrásod!? Ha ez megvan, akkor ezt tökéletesítsd!

Ha úgy érzed az adott területen már kihasználtál minden lehetőséget és nincsen benne több tartalék, akkor indíts újabb csatornát! Ha eddig vásároztál, kezdj bele az online értékesítésbe, ha online is jelen vagy, akkor fejleszd a tudásod a hírlevelezés, hirdetések, közösségi média területén, ügyelve arra, hogy mi az ami a legtöbbet hozza!

Ne számokban, követőkben és like-okban gondolkozz, hanem stratégiában és rendszerekben!

Nézd a nagy célt, a nagy zöld táblákat az autópálya mellett, hogy tudd, merre van Balatonfüred és mennyire vagy még tőle. A kis kilométerkövekre elég ha ritkábban pillantasz, mert csak kifáradsz, elveszted a lelkesedésedet vagy éppen célt tévesztesz!

hozzászólások

Kérdésed, véleményed van a leckével kapcsolatban? Írd meg nekünk!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

kurzusok

Ki beszél itt?

2007-ben egy cipősdoboznyi üveggel és egy öreg üvegvágóval, 3 kisgyerek mellett kezdtem  alkotó vállalkozásba. Később elvégeztem az Edutus Online Marketing Szakát és az ékszereimet kizárólag online értékesítem.

A misszióm, hogy iparművész, kézműves és alkotó nőknek megmutassam, hogyan menedzseljék Önmagukat, vállalkozásukat és érjenek el anyagi sikereket, az alkotói szabadság megőrzése mellett.

RÓLUNK MONDTÁk