Ütközőzóna, avagy a sikeres üzleti tervezés

Van az sok éve gyakran idézett mondás az üzleti világban: az új kisvállalkozások 40%-a egy éven belül tönkremegy és a fennmaradó vállalkozások szintén 40%-a nem éri meg az 5. évfordulóját. A mondás az Egyesült Államokból szivárgott át hozzánk és  nagyon erős túlzás a magyar piac adatait nézve! A Bisnode mérései alapján, 2016. első negyedévi adatok szerint a vállalkozások 1,67%-a nem volt életképes már az első évben sem. (Ha kizárólag a művészeti vállalkozásokat nézzük, akkor ez az adat még alacsonyabb, 1,16%) Ez az adat csodálatosan szép, azonban aki vállalkozik jól tudja, hogy sokszor milyen kemény munka áll a vállalkozás életben tartása mögött és akkor a sikerekről még nem is beszéltünk!

uzleti-tervezes

A legtöbb nehézség egy magyar vállalkozás életében a pénz, illetve annak hiánya miatt adódik. Hiszen ha nincsen megfelelő mennyiségű pénzt, akkor a vállalkozás nem tud előre haladni, fejlődni és fejleszteni, rosszabb esetben a költségeit sem tudja kifizetni. Az ilyen, és hasonló eseteket azonban tudatos tervezéssel meg lehet előzni. A saját vállalkozásomban és a kezdetektől bevezettem egy szabályt, amihez a mai napig tartom magam:

A vállalkozásom napi munkája során 2 olyan dolog van, ami nélkül megállna az élet. Az egyik a kemence. Ebből kettő darab van a műhelyben. Mikor a nagyobbat vettem, erősen gondolkoztam rajta, hogy a kicsit eladom és annak az árából finanszírozom a nagyobbik egy részét. Akkor valaki megkérdezte tőlem, hogy mennyire gondolom komolyan a vállalkozásomat. Ugyanis, ha valóban egy profitot termelő, jól működő vállalkozásra vágyok, akkor ne adjam el a kis kemencémet, hiszen kisebb munkákra, és PÓTKEMENCÉNEK, nagyon jó az! A gondolatmenete teljesen meggyőző volt, így megtartottam a régi kemencét.

A másik nagyon fontos eszközöm a laptopom, a fent említett szabály is ehhez kapcsolódik. Az az elvem, hogy mindig kell, hogy legyen annyi pénz a cég bankszámláján, hogy  az adott nap délutánján gondolkodás nélkül tudjak egy új laptopot vásárolni! Miért? Ha javíthatatlanul tönkremegy a számítógépem, akkor nem tudom a napi munkámat végezni és így egy idő után megáll a vállalkozásom. Ez az oka annak, hogy erre az eshetőségre minden pillanatban készen kell állnom, ahhoz, hogy a vállalkozásomat biztonságban tudjam!

Mostanában fejezem be Greg Mckweon, Lényeglátás című könyvét, ami erről a régi módszeremről nálam sokkal tudományosabban ír. Ezt fajta tervezést ütközőzónák beépítésének nevezi és mindenkinek ajánlja, hogy mind időbeni, mind pénzügyi tervezés során tervezzen be tartalékokat, hogy ne érjék meglepetések, hiszen az azokkal járó, sokszor azonnali gyors beavatkozást igénylő feladatok megoldása, az érdemi és előremutató munkától veszi el az időt! (A könyvet mindenkinek ajánlom elolvasásra!)

Ha komolyan gondolod a vállalkozóvá válást és valóban az alkotásaidból szeretnél megélni az állásod otthagyva, akkor neked is tervezned kell ! A tervezés során figyelembe kell venned, ha a dolgok nem úgy jönnek össze, ahogy Te gondoltad. Valami hosszabb idő alatt készül el, a marketing cég drágábban fogja elvégezni az általad kiadott munkát, mint tervezted, a piac lassabban kezd reagálni a kampányaidra, nem várt költségek jelennek meg. Ezeket előre nem tudod meghatározni és nem tudsz velük számolni, tervezni azonban tudod őket. Alakíts ki ütközőzónákat, hogy hosszú távon is sikeres tudj lenni és egy-egy nagyobb kihívás ne ingassa meg a vállalkozásodat! Nézzünk néhány példát!

Honlap tervezés
Az iparművész kézműves iparág csúcsszezonja november-decemberben manifesztálódik. Mindenki azt szeretné, hogy ebben az időszakban, amikor a vásárlók a legnyitottabbak a vásárlásokra minél többet tudjon értékesíteni. Ha erre az időszakra tervezed a honlapod elindítását, akkor úgy állapodj meg a honlap fejlesztőjével, hogy időben biztosan beleférjetek. Én 2 hónap ráhagyást javaslok, ugyanis ha egy kisebb céggel dolgozol, akkor biztos vagyok benne, hogy késni fog (mert nincsen ütközőzónája!) valamint az elkészült honlapon mindig lesznek hibák, amiket orvosolni kell a tesztüzem során. Gondolj bele, ha a karácsonyi kampányod során derül ki, hogy nem működik a kuponkód, akkor óriási bajban leszel, pedig megfelelő tervezéssel mindez nem fordult volna elő!

Alapanyag tervezés
Itt is hagy hozzam a karácsonyt! Nézd meg tavaly mennyi terméket értékesítettél és ehhez mennyi alapanyagra, csomagolásra volt szükséged. Utána vizsgáld meg az idei üzleti tervedet, azaz, hogy milyen növekedést vársz ettől az évtől. Ennél legalább 20%-kal több alapanyagot vásárolj. Ugyanis nem tudod, hogy karácsonykor nem lesz-e valamilyen extra növekedés és a legrosszabb, ami történhet Veled, hogy nem tudod kiszolgálni a vásárlót!

Időbeni tervezés 
Amikor egy iparművész vagy kézműves megkapja élete első nagy megrendelését, de még soha nem gyártott időre semmit, akkor nincs egyszerű dolga, azonban a növekedés érdekében meg kell oldania a feladatot! Ilyenkor számold ki pontosan, hogy egy terméked előállításához pontosan menni idő kell és kérlek 50%-kal többe időt hagyj a megrendelésre. Miért? Mert itt nem szabad hibáznod, ugyanis akkor oda a hírneved! Közben pedig rengeteg dolog történhet, ami megnöveli a gyártási időt: késik a varrónő, lebetegszel, pont ebben az időszakban megnőnek a webshopban az értékesítéseid,  megannyi más pozitív és negatív körülmény befolyásolhatja az életed és a munkádat!

Nekem a hét második felében mindig van egy „ÉN” napom. Ez a nap arról szól, hogy a saját és családi ügyeket intézek, ilyenkor megyek fodrászhoz és masszőrhöz, beszerzem a gyerekeknek a szükséges dolgaikat, bevásárolok, pihenek stb. Erre a napra SOHA nem tervezek munkát. Erre a napra nincsen feladatlista a naptáramban. Ugyanis, ha a hét elején nem tudok végezni valamelyik feladatommal, akkor azt ide be tudom tenni. Egy kicsit kevesebbet pihenek, de meglesz bennem hétvégére az a jó érzés, hogy végeztem mindennel, ami erre a hétre ki volt tűzve!

Nagyon ajánlom mindenkinek, hogy építsen be ilyen ütközőzónákat a vállalkozásának minnél több területére, hogy ne érhessenek meglepetések. Ez egy hihetetlenül jó érzés lesz! Mivel eltűnik az életedből a stressz egy jelentős része sokkal kreatívabban és hatékonyabban tudsz majd dolgozni!

Ti szoktatok ilyen puffereket beleszámolni a vállalkozásotokba? Hol, melyik területen? Várom a példáitokat a hozzászólásokban!

Érdekesnek találtad a blogbejegyzést? Iratkozz fel hírlevélre és töltsd le a 10  AZONNAL BEVETHETŐ ELADÁSÖSZTÖNZŐ TIPP, IPARMŰVÉSZEKNEK ÉS KÉZMŰVESEKNEK című 15 oldalas tanulmányomat, ami az saját, magyar piacon szerzett tapasztalataimon alapulnak!

hozzászólások

Kérdésed, véleményed van a leckével kapcsolatban? Írd meg nekünk!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

kurzusok

Ki beszél itt?

2007-ben egy cipősdoboznyi üveggel és egy öreg üvegvágóval, 3 kisgyerek mellett kezdtem  alkotó vállalkozásba. Később elvégeztem az Edutus Online Marketing Szakát és az ékszereimet kizárólag online értékesítem.

A misszióm, hogy iparművész, kézműves és alkotó nőknek megmutassam, hogyan menedzseljék Önmagukat, vállalkozásukat és érjenek el anyagi sikereket, az alkotói szabadság megőrzése mellett.

RÓLUNK MONDTÁk