Termékpaletta kialakítása

Többen kértétek, hogy írjak részletesen arról, hogyan érdemes egy jól működő termékpalettát kialakítani. Remek ötletnek tartottam ezt a kérdést és ebből a blogbejegyzésből megtanulhatod a termékkínálat kialakításának a legfontosabb szempontjait!

termekpaletta

A termékpalettádnak egyik legfontosabb tulajdonsága, hogy egységesnek kell lennie! Ezen nem azt értem, hogy minden egyes terméknek ugyanolyannak kell lennie, de kell, hogy legyen egy vagy több közös jellemzőjük, ami a teljes termékkínálatodon átível. Itt az egységes szó nagyon fontos, hiszen ha mindig más irányba kalandozol el, akkor a szerteágazó sokfélesége nem lesz egyértelmű a vásárlód számára. Ha egyszer szappant öntesz egy fél évig, lesznek vásárlók, akik megszeretik a termékeidet és szeretnének belőle még vásárolni, azonban, amikor visszatérnek a weboldaladra és táskákat látnak, néhány szappan társaságában, akkor nem fogják érteni, hogy mi is történik itt. Arra fognak gondolni, hogy nem megy a vállalkozásod, nincsen választék, meg ez már biztos csak a régi maradék és inkább nem vásárolnak! Ezzel ellentétben, ha új szappanokat látnak, akkor nagyon boldogok lesznek, hiszen látják az elkötelezettségedet a márka mellett, örülnek, hogy új dolgokat fejlesztesz és biztos vagyok benne, hogy a jól bevált szappan mellé rendelnek egy újat is kipróbálásra!

A közös jellemző nagyon sokféle lehet. A termékeidben az alábbi szempontos alapján keresd a közös vonalat:

  • terméktípus – táskák, ruhák, szappan
  • funkció – lakberendezési tárgy, kozmetikum
  • anyaga – kerámia, üveg, ezüst, kecsketej
  • stílus – retro, steampunk, minimál
  • színvilág – monokróm, pasztell
  • technika – szitázás, korongozás, gyöngyfűzés
  • gondolat – bio, újrahasznosított

Ezekből használhatsz egyet, de többet is. Ugyanis minél többet használsz, annál egységesebb lesz a termékkínálatod!

A termékpalettádon belül vannak kollekciók, melyek szorosan összetartoznak, úgy hogy közben beleillenek a nagy képbe! A kollekciókat úgy kell elképzelni, mint sok kicsi halmaz, a termékkínálat óriási halmazán belül! Vegyünk most egy másik példát! Papírból készítesz füzeteket. Csak füzeteket semmi mást. Érdemes a termékeidet kollekciókba rendezni. Például kihozhatsz egy új kollekciót, amiben csak mini méretű szebben elférő füzetek vannak. Karácsonyra arany fóliázhatod a füzeteket és már készen is van az új kollekciód. Vagy tervezhetsz olyan kollekciót is, ami egy mintára feliratra épül, azonban mindenféle méretben elkészíted a kollekció darabjait. Itt már nem kell hogy több közös jellemző legyen, elég egyetlen egy, de az nagyon határozott és jól felismerhető legyen.

Eddig a tematikáról beszéltünk, de fontos, hogy még egy dologra odafigyelni: a termékek áraira! A fentiekkel ellentétben itt pontosan abban van a lényeg, hogy minél sokoldalúbb legyél, hogy a célcsoportodon belül minél több ember találjon a kínálatodban számára ízlésben és árban is megfelelő terméket!

Íme, a 3 fő árkategória, amely mindenképpen szerepeljen a termékskáládon. Segítségképpen saját példámmal illusztráltam a kategóriákat!

Alap – olcsó, egyszerű, sokszor a hulladékokból megcsinálható termékről van szó. Ez azoknak az embereknek fontos, akiknek tetszenek a termékeid, de nem tudja megvásárolni, vagy drágának tartja a középkategóriás dolgaidat. Ők örömmel vásárolnak ebből a kategóriából. Ez a kategória alkalmas arra is, hogy egy törzsvásárlóknak ajándékozzál belőle. (panyizsuzsi ékszerek: bogyó és kocka fülbevalók)

Húzótermék – Ez egy középkategória. Optimális esetben ebből adsz el a legtöbbet, ez az a termék, amiről megismernek, ez a zászlóshajód. (panyizsuzsi ékszerek: gyűrű)

Prémium termék – Ez a csúcskategóriás terméked, csúcskategóriás árakkal. Törzsvásárlóknak, igényeseknek, kevésbé árérzékenyeknek. Ebből nem fogsz sokat eladni, de azon jó hasznod lesz. A vállalkozásodnak az értékét emeli egy felső kategóriás termék, és ha kiállítást tervezel a munkáidból, akkor is ebben a kategóriában érdemes gondolkoznod! (panyizsuzsi ékszerek: panyizsuzsi ezüst ékszerek)

borodykriszti

Annak ellenére, hogy én éreztem, hogy valami nem stimmel, de nem tudtam, hol akadtam el, meg sem tudtam magamban megfogalmazni. Zsuzsi a Lépj Tovább! Kurzusban erre rögtön ráérzett és mondta a megoldásait! Pont erre volt szükségem!

Borody KrisztinaSilk&More

Comments

  1. A cikk alapján, akkor mégiscsak jól gondolom, hogyha többféle, egymástól eltérő terméket készítek, akkor érdemes azokat külön-külön szálon futtatni. (külön-külön weboldalon).

  2. Ha van rá időd, pénzed és energiád, hogy mindből külön márkát csinálsz, akkor igen a válaszom.
    Azonban a munkáidat ismerve én ezt valahogy összefűzném…

Trackbacks

  1. […] részletesebb információd adó blogbejegyzésem. Írtam többek közt a piackutatásról és a termékkínálat kialakításáról […]

Speak Your Mind

*