Mit tegyél ha túl magasak az áraid?

A napokban kaptam ezt az emailt, aminek témája nagyon sok kézművest érint. Egy egész blogbejegyzést szentelek neki, hogy megválaszoljam és megmutassam, milyen lehetőségeid vannak, ha túl magasnak érzed az áraidat!

„Már korábban kitöltöttem az Árazás Mesterkurzusban található árazási táblázatot és nagyon elkeseredtem, nem tudom mi tévő lehetnék. Ebben  a pár hónapban igyekeztem, úgy kialakítani az árakat, hogy megismerjenek, meg tudják venni a termékeimet. Mivel tól-ig árakat adtam meg, így ahogy én is fejlődtem az árakat is tudtam növelni ill. más célközönséghez is elértem velük. Hosszú távon azonban nem vagyok benne biztos, hogy ez így jó lesz-e.. ill. valószínűleg nem.
A termékeim előállítása több nap (szakaszokban készítem, ahogy például te is javasoltad-mert így „gyorsabb” ), de min. 7-8 óra némelyiké ill. több. Az embereknek nagyon tetszenek, mert tényleg csodás hangulatot teremtenek, nagyon egyediek, igény esetén személyre szabottak,  de a legtöbben így is csak nehezen tudják kifizetni ezt az összeget vagy össze kell nekik gyűjteni rájuk. A környezetemben legalábbis ezt tapasztaltam. Mikor kiszámoltam a táblázat alapján, hogy mennyiért kellene nekem értékesítenem őket, elkeseredtem, mert kb. 60.000ft és 90.000ft között jött ki a termékeim árainak nagy része.
Egy másik termékcsoporttal most indulok. Ezt is kiszámoltam, de rájuk is min. 40 000-55 000ft jött ki a táblázat alapján. Mindkét esetben azt érzem, ezekkel az árakkal nem biztos hogy el tudnám adni a termékeimet. Furán hangzik, de nem merek ennyit elkérni értük. Velem van a baj? Amíg ennek a dilemmáját nem rendezem teljesen magamban, és nem kérdeztelek meg, addig úgy érzem teljes bevetéssel nem tudom/akarom reklámozni sem őket. Pedig van már újabb versenyekre meghívásom, amire megyek is az elkövetkező hetekben.
 Annak idején, amikor Te indultál voltál hasonló dilemmában? Hogy fordultál át? Mit lehet ilyenkor tenni?”

Merre tovább?

Teljesen megértem a levélíró dilemmáit, sokan vannak így ezzel a kérdéssel, sokan gondolják azt, hogy a termékei túlzottan drágák. De ahogyan már sokszor hangoztattam, ne a piacnak árazz, hanem olyan árat alakíts ki, amivel a vállalkozásod fenntartható lesz és valódi profitot termel, kezdve a Te fizetéseddel!

 

Barátkozz meg a pénzzel!

Lehet, hogy a Te pénztárcádhoz képest ez a termék drága, de soha ne feledd, hogy a munkádat nem adhatod olcsón, hiszen akkor soha nem lesz valódi bevételed belőle. Teljesen megértem, hogy a kalkulált áraidat magasnak tartod és abban is biztos vagyok, hogy most, a vállalkozásod elején óriási profit maradna, ha sokkal olcsóbban értékesítenéd. Később azonban fejlődni fog a vállalkozásod és nőnek a költségeid:
  • gépeket, szerszámokat veszel vagy cserélsz le (számítógép, fényképezőgép, gyártáshoz szükséges eszközök)
  • online szolgáltatásokat veszel igénybe (hírlevél küldő, ami sok feliratkozóval már nem ingyenes, marketing eszközök, mint időzítés, pop-up és ott a webshop bérlés)
  • alkalmazott, alvállalkozó mind piaci áron fog Neked dolgozni, ha nő a forgalom
  • a bevételek növekedésével nőnek az adóterheid is

Nagyon sok embernél látom azt, hogy problémája van a pénzzel. Nem mer róla beszélni, nem mer reálisan árazni. Tisztázzunk valamit! Tisztességesen, adózva, sok pénzt keresni egy vállalkozással nem ciki! Személyes szempontból azonban ez egyfajta felelősség is, hogy mire fordítod és hogyan költöd el azt. Úgy gondolom, hogy ha a pénz megtermelése és elköltése összhangban van a Te személyes értékrendeddel, akkor ezek a dolgok helyre fognak kerülni benned!

Mindent el lehet adni

Ne felejtsd el, szinte mindent el lehet adni! Azt gondolom, ha eladható a kaki vagy pisi alakú plüss párna, ha eladható egy női táska több 100.000 forintért vagy egy férfi óra több millió forintért, akkor a Te termékeid is eladhatóak! Minden csak marketing kérdése. Ha magasabb árfekvésűek a termékeid, akkor egészen biztos, hogy nagyon professzionális marketinget, márkaépítést és sales tevékenységet kell folytatnod! Mindezt rendszerbe szedve, jól meghatározott stratégiai alapokra építve. (Ebben,  személyes tanácsadás keretében tudok Neked segíteni!)

Ehhez azonban óriási erőfeszítést kell tenned! Folyamatosan tanulnod kell! Először az alapokat kell összeszedni, a stratégiát felépíteni, majd a technikákat megtanulni és folyamatosan kivitelezni mindazt, amit megtanultál. Ez egy olyan szakma, amit sosem tanulsz meg elég jól, hiszen állandóan változik, folyamatosan megújul és a tanulásnak ezért sosincs vége. Én a mai napig tanulok, fejlődöm és amit megtanultam  átültetem a gyakorlatba, tesztelem, módosítom, tökéletesítem.

Egyszerűsíts az olcsóbb árakért!

Az első lehetőség, hogy megvizsgálod, hogyan lehet a termékeid bekerülési költségét csökkenteni. Tudsz-e olcsóbb alapanyagot beszerezni azonos minőségben vagy hogyan tudod a munkafolyamatokat úgy alakítani, hogy lecsökkentsd a gyártási időt. Itt az utóbbin van a nagy hangsúly, ugyanis az iparművész-kézműves termékek esetében nem az alapanyag az, ami jelentős, sokkal inkább a ráfordított munkaidő az, ami megnöveli az áraidat. Vannak olyan technikák, amelyek esetében az előállítási idő különösen hosszú, ilyen például a nemezelés.

Ez legyen a prémium kollekciód

Ha sehogyan nem tudod az áraidat csökkenteni, akkor érdemes ezt a kollekciót, mint luxustermék kezelni és kitalálni mellé egy kisebb méretű, gyorsabban előállítható, hasonló termékcsaládot, amiből mennyiséget tudsz eladni.
Legyen egy olyan termékpalettád, ami egységes, tehát kosárfonás mellé ne agyag legyen az olcsóbb termék. Vagy a technika vagy az anyaghasználat maradjon azonos, hogy a márkád tisztán kommunikálható legyen, hiszen csak így fogod tudni hatékonyan építeni azt!

Nem tudod eladni? Tanítsd!

Ha a célcsoportnak tetszik a termék, azonban az árak miatt nem tudod azt értékesíteni, akkor ha nem akarod elengedni az ötletedet, tanítsd! Szervezz workshopokat, kurzusokat, ahol a jelentkezőknek megtanítod ezt a technikát! Készíthetsz hozzá alkotócsomagokat, értékesítheted profittal az alapanyagokat, hiszen nem azok jelentik a nagy költséget, hanem a befektetett munka, amit már a jelentkezők tesznek bele!
A több lábon állás egy bevett és jól működő üzleti modell az alkotók között, erről részletesen itt olvashatsz!

Nem életképes a terméked!

Ez az, amit senki nem szeretne hallani, de ki kell mondani és le kell írni. Ha egyik fenti út sem járható, akkor ez a vállalkozási, termékötleted nem életképes. Kemény szavak ezek, pontosan tudom, hiszen a termékedhez érzelmi szálak fűznek.  Ha azonban a termék csak viszi a pénzt és nem hozza, akkor nem jó a vállalkozás, hiszen nem termel profitot. Próbálkozhatsz vele ideig óráig, de a vége az lesz, hogy nem fog működni és elpazaroltál egy csomó időt. Jobb ezt most az elején tisztázni és új termékpalettán gondolkozni.
Ne add olcsón a termékeidet! Ha nem jön ki az órabéred belőle, akkor a termék nem életképes és soha nem lesz belőle jól működő legális vállalkozásod, soha nem lesz belőle stabil fizetésed. Vizsgáld meg a fenti pontokat egyesével! Szánj mindegyik átgondolására néhány órát vagy akár egy teljes napot! Járd körbe, hogy azon a területen Te mit és hogyan tudsz változni és változtatni és ha semmi nem működőképes, akkor lépj tovább!
Tudom, hogy ez az utolsó nagyon fájdalmad döntés, de hidd el, hálás leszel még ezért a tanácsért!

Érdekel részletesebben az árazás témaköre?

Szívesen küldünk Neked további anyagokat, melyek segítségével megfelelően tudod beárazni a saját kollekcióidat!

Iratkozz fel most a mákgubó hírlevélre!

hozzászólások

Kérdésed, véleményed van a leckével kapcsolatban? Írd meg nekünk!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

kurzusok

Ki beszél itt?

2007-ben egy cipősdoboznyi üveggel és egy öreg üvegvágóval, 3 kisgyerek mellett kezdtem  alkotó vállalkozásba. Később elvégeztem az Edutus Online Marketing Szakát és az ékszereimet kizárólag online értékesítem.

A misszióm, hogy iparművész, kézműves és alkotó nőknek megmutassam, hogyan menedzseljék Önmagukat, vállalkozásukat és érjenek el anyagi sikereket, az alkotói szabadság megőrzése mellett.

RÓLUNK MONDTÁk